söndag 24 mars 2013

God morgon världen

Var hemma i god tid till mitt favoritprogram. En halv timmes tuff intervju med  mig blev till 20 sekunder i inslaget om Tobias Billström. Och den vanliga åsiktpanelen uttalade sig. Och inte helt oväntat tycker alla lika dant när olika värderingsfrågor kommer upp. Och i TV är det svårt att skilja på Göran Hägg och Anders Björck.

Det var tunt med folk på min morgonpromenad runt sjöarna denna friska marssöndag med klarblå himmel! Väl hemma en god kopp Kusni te. Och SvD från pärm till pärm. Och Sydsvenskan. Gillar att ha koll på vad som händer söderut och inte bara Stockholmsperspektivet på tillvaron. Hade hustrun varit hemma hade vi gått i domkyrkan. Nu blir det ett av Mammons tempel i stället för att hitta ett påskalamm. Och lite annat. Och så frysa i kommunhuset några timmar i eftermiddag! Intressant att läsa om centerstämman. Alltid samma debatt i nästan alla partier om tradition och förnyelse. Tror dock inte att ombuden vid en sluten omröstning kommit fram till det som var stämmans beslut om flyktingpolitiken.  Glappet mellan partiernas åsikter och medborgarnas ökar. Hade kanske väntat mig mer av miljöfrågorna. Det finns åtskilligt mer att göra i Sverige och konkurrensen är inte mördande hos allianskollegorna i denna fråga. Och i nästan alla partier är kulturfrågor ickefrågor. Synd. Det finns inget politikområde där offentliga medel får så hög utveckling för medborgarna. Jag hoppas att vi kan lyfta kulturfrågorna mer om ca 3 år så vår ekonomi förhoppningsvis kommit i balans i Växjö. Innan dess måste vi också försöka växla över den personaltäthet vi faktiskt har i förskolan till mindre barngrupper. Och vi måste våga se över kostnadskrävande mindre enheter. Vår ordförande i nämnden har bra koll på detta. Är också glad över att vi omprövar våra bidrag till de fristående förskolorna.

Återkommer till kvällen med någon kommentar vi vid dagens slut.

Kallt som vanligt i kommunalrådskorridoren. Och öde. Det tog lite för lång tid att handla. Många som ville prata med mig. Och som alltid är nästan alla trevliga. Som tycker at jag skall ”stå på mig” och säger att de inte fattar hur jag klarar alla gnällspikar. Men så är det inte. Det är bara de få som klagar som hörs.  ”Mina” 98% har inte tid att klaga. Jag lär mig när jag skall ta diskussion  och när jag inte skall göra det. En dam på stan igår var helt övertygad om att maten på Solgården är dålig för att vi lagt pengar på Arenastaden. Det är inte lönt att ta den diskussionen. Och igår kväll ringde en person och menade att vi i stan har bättre dricksvatten än i Braås bara för att kommunalråden bor i stan. Hittade både lammstek och en del annat. Har städat i em så att det skall bli finns till lilla frun kommer hem. Denna vecka har jag fullt alla kvällar utom torsdag. Men det är å andra sidan full dag som vanligt. Ser speciellt fram emot att få vara med på moderaternas årsmöte på Regionteatern i morgon kväll. Trevlig mörteslokal. Och på tisdag kväll skall både jag och min fru gästa en studiecirkel i engelska för invandrare och pratas om hur vi ser på världen. Har varit där två gånger förut. Några är kanske nyfinkan  på min hustru som är invandrad till Kalland som hustrun kallar Sverige. I kväll blir det en högtidsstund. Skall börja på den feta volymen memoarer av Jörn Donner. I detta sammanhang passar väl ändå ordet volym?

Läser så Aftonbladet på nätet . Krigsrubriker om hur dåligt Reinfeldt sköter partiet. Propaganda. Och Anders Björck talar om att vi skall gå till val på att ta bort värnskatten. Det är ju ett säkert sätt att förlora ett val! Jag gillar Anders Björck, men han drog i ärlighetens namn inte supermycket röster till partiet.  Fast han var bra på att be Lidbom veta hut! Mer all rätt! P1 har som vanligt gått hela dagen. Han dock inte stänga av radioteaterns röda kortpjäs innan  den var slut. Jag lär mig väldigt mycket. Om litteratur, filosofi, religion, ekonomi och en hel del annat. Däremot märker jag att Public Service inte skulle klara de regler som kommunen hart för bisysslor. Och inget svenskt universitet. Det säger sig självt att det inte är per automatik som media granskar detta. Hörde nu att det kan vara hoppfullt för svenska äldre kvinnliga skådespelerskor. De amerikanska är så fulla av insprutade kemikalier i ansiktet  att de inte förmår uttrycka känslor! Sant eller inte? Eller ett uttryck för den kvinnliga solidaritet som under stundom infinner sig.



Växjö 20130324

Bo Frank