fredag 8 mars 2013

Mannen från Bukarest

När jag gick ”hem” till hotellet sent ikväll så satt det en man på marken på Götgatan. Utanför 7eleven. Tidigare idag hade jag sett säkert 20 män och kvinnor bara på Götgatan. Jag vet inte varför jag inledde samtal med mannen. Brukar ofta bara gå förbi. Något med hans sökande blick. Och hans speciella uppsyn. Det visade sig att Peter pratade nästintill perfekt engelska och lite tyska. Peter visade sig vara nästan i min ålder. Undervisat som lärare i engelska på motsvarande högstadium! Någon form psykisk defekt och problem med sin familj. Han var förmodligen inte anställningsbar varken hemma eller här. Han hade diskat på en restaurang på Norrmalm som ägdes av rumäner. Men det hade inte varat länge. Vi hamnade på puben mitt emot. Peter åt som bara den. Jag tog en öl. Han två. P hade haft tur som hittat ett härbärge där han kunde på i alla fall de flesta dagar. Han var oklar över sin egen situation. Jag berättade inte vem jag var. Bara att jag jobbade på en kommun i södra Sverige. Vi satt till de stängde. Det blev en öl till. Var frestad att betala en hotellövernattning också. Gjorde inte det för at inte väcka förhoppningar om mera. Och hans lapp med namn och adress till släktingar i Bukarest slängde jag. Finns inte en chans att jag kan klara detta också. Har många nog i Växjö som ligger på. Kan inte klandra vår socialtjänst. Vet hur de har det. Men ibland känner jag att jag drunknar i samtal kring sociala frågor från utsatta människor. Jag gillar det. Och jag gör det inte. Det tar så mycket på psyket. Det är ett helvete rent ut sagt att behöva avskärma sig för att inte drunkna i elände. Jaques Werup skrev en gång att världen blir mer outhärdlig ju mer man vet. Men Man måste kunna vända på allt och se möjligheter. Men alla kan göra något ibland.

Man kanske skulle bli sosse i Växjö. Och ägna hela dagarna åt att klaga utan att behöva ta ansvar för någonting! Väntar bara på att någon intellektuellt sossefenomen skall skriva en insändare där denne påpekar att Bo Frank nu beskriver vilket socialt elände det är i Sverige under alliansens styre. Det brukar vara den klassen på deras inlägg. Eller att man skriver av sitt partiprogram. Att tänka själv gör man inte i det partiet?

Bo Frank
Nästan midnatt

Stockholm 20130307