lördag 16 mars 2013

Mera Karlstad

Som sagt en bra första dag. Synd bara att inte Anna Tenje leder partiets miljö-och klimatgrupp. Som alltid blev dagens höjdpunkt för min del Anders Borg del två. När AB träffade bara kommunalråden på ett slutet seminarium. Och helt förståeligt började Anders med att be oss stänga ner twitter och facebook. Det finns ju sådana som skall hålla på med detta i tid och otid. Och det blev ett förtroligt samtal. Och när vi gick därifrån kände vi oss trygga med att partiets upplägg inför valet kommer att bära hela vägen. Faktiskt. Ingen överdrift. Skulle nästan vilja ha valrörelse genast. Jag gillar valrörelser. Och ånga på. Prata med människor. Delta i samtal och debatter. Stå i valstugan. Sitter nu och ser hur Karlstad vaknar. Hoppade det stora minglet igår. Kvardröjande besvikelse över min insats. Det hjälpt dock att jag fick en del glada mejl och sms från människor som varit på vårt seminarium. Vi hade dock en trevlig moderat förfest med bara oss från Växjö. Och sedan gick jag in i Torgny Lindgrens värld. Hittade en halvgammal bok på ett antikvariat som jag inte läst!

Lördag morgon. Lika kallt. Var i god tid på Karlstad CCC. Slapp kön. Så kom Fredrik. Hans anförande var ett anförande som bara Fredrik kan hålla. Den gode herden som talar sedelärande och ömsint till sin hjord. Lite Dr Phil, analytikern och berättaren. En berättare som sett mycket men som fortfarande är nyfiken. Och så till slut retorikern och agitatorn. Löfvén skulle aldrig kunna fylla ut den kostymen. Och det kommer han inte att behöva göra. Sossarna har en annan statsministerkandidat 2018. Hans roll nu är att inte vara ett sänke i nästa val.

Gick så till biblioteket för att lyssna på ett seminarium om storytelling. Mycket bra. Och inför nästa val skall vi har en berättelse om Växjö 2020 som bygger på vad människor önskar av det goda samhället där kommunen är den del. SJ:s snabbtåg från Karlstad ångar nu på. Vi är nästan i Kristinehamn.

Bo Frank
Kristinehamn 20130316