torsdag 7 mars 2013

Reflektioner

Åkte upp till SKL idag på morgonen. Hade ett trevligt samtal med Södras nye VD på flyget. Tror att Lars kommer att kunna bidra till diskussionen om Växjös utveckling som en viktig spelare. Kallt i Kungliga huvudstaden. Kallt. Träffade olika trevliga kollegor. Alla, oavsett partifärg, har samma kritik på arbetssättet från regeringens s k hemlöshetssamordnarer. En av de argaste är min kollega från Gävle som anser att detta är ett jippo. Och som inte träffar samordnaren och som inte skriver avtal. Och den som läser på nätet i det pressmeddelande som Maria Larsson skickade ut när Anefur utsågs, så kan man klart läsa att denna är en fråga för kommunernas socialnämnd. Så skriver ministern. Och jag delar denna uppfattning. Och det gör också Per Schöldberg. Men Lotta Svanberg blir väl avsatt som kommunalråd om hon offentligt håller med mig om något jag säger. Så till Kjell Ohlssons insändare idag om att Bo Frank är trött. Sätt gärna en tidsstudieman att granska vilka politiker som är trötta. Kjell Ohlsson skulle inte klara mitt tempo en halv vecka. Och det är synd att inte en sosse kan föra en intellektuell debatt om politikens villkor utan att smutskasta den som vill göra detta. Många av Kjell Ohlssons partivänner i länet håller med mig. Och sossarnas ledande politiker i Älmhult vill nyligen ge KSO 15000 mer i månaden. Men i Växjö tar man varje debatt som en möjlighet till personliga påhopp på mig personligen. Jag kan dessutom trösta Kjell Olsson med att moderaterna har gott om kandidater till nästa val! Däremot har inga partier horder av politiker som är beredda att besätta heltidsposter. Kommunalråd, riksdagsledamöter. Det är fler seriösa kandidater till vanliga icke politiska arbeten. Jag tycker det är synd att sossar skall förlöjliga den som försöker föra en debatt om utmaningar av olika slag. Det är tryggast att skriva av partiprogrammen. Och säger partiledaren hoppa. Då hoppar de flesta. Inte jag. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Jag tänker inte hoppa på en som tänker utanför ramarna. Och gör det aldrig. Och jag gottar mig inte i när politiska meningsmotståndare hamnar i svårigheter.

Bra beredningssammanträde. Klara tidigt, redan 16.00. En timmes rask promenad innan nästa möte. Götgatan till Globen tur och retur. Gillar Götgatan och Söder. Många fina miljöer. Många härliga gator. Och gillar blandningen av folk i Stockholm. Människor är trevliga och mer serviceinriktade än hemma. Det cyklas mycket. Var inne på Second Hand på Götgatan. Köpte ytterligare ett ex av Den allvarsamma leken som jag skall läsa om. Det fanns också en jättehylla med Genus/Feminism med anledning av Internationella Kvinnodagen i morgon. Köpte en fin bok. Antikens kvinnor. Gillar dock inte att Röda korset ordnar möten med Vänsterpartiet i morgon. Aldrig mer pengar i deras bössor.

Noterade också att vännen Ulf Hedin är på nätet. Har inga synpunkter på det. Han är ju inte partiledare och sitter i regeringen. Och i kommunens regering måste dock slika ting vara tillåtna.

 Stockholm 20130307

Bo Frank