söndag 10 mars 2013

Söndag kväll

Det var blåsigt och kallt som fn i Blekinge. Vägen dit. Snö, slask, kallt, blåsigt, soligt. Typiskt aprilväder. Kom på varför jag gillade att återvända till Hjalmar Söderberg. Att han vävde in samtiden och samtida händelser inom kultur och politik. Var i Blekinge i en halv timme. Inget sönderfruset. Tillbaka till Växjö och lunch på 4Krogar. Min mors födelsedag. Inget bra ställe öppet i vare sig Ronneby, Karlshamn eller Karlskrona. Och utbudet i Växjö är heller inte enormt på söndagar. Kanske dags för 4Krogar att byta meny. Känner att jag har ätit det mesta. Sympatiskt att Muhammed alltid står i dörren och hälsar välkommen eller tackar för besöket. Hustrun imponerade över att han kom ihåg hennes dubbla förnamn. Så kaffe och kakor hos föräldrarna. Till jobbet ett par timmar. Kallt som bara den. Gick igenom lite av varje. Får en massa tidskrifter och publikationer. 90% går i papperskorgen oläst. Jag har en företagsidé. Att skicka brev till sådana som jag, som läses. Jag vet hur man borde göra. Hemmastök till P1. Hustrun är fantom med damsugare och mopp. Och jag är riktigt jäkla bra på att stryka.

Ser att det blir tidig påsk. Ser fram emot den. Hade gärna velat åka till Sicilien, Albanien eller Sardinien. Men det blir kanske nästa påsk. Ebb i reskassan. Har suttit med min kalender. Blir det tid över ikväll skall jag återvända till Pävi Setäläs bok Antikens kvinnor. Setälä är professor i kvinnohistoria i Helsingfors och skriver med en del svenska ord som bara förekommer idag i finlandssvenska. Finlandsvenska är vackert språk både talat och skrivet. Börjare på boken i går natt. Efter Selfridges. Boken lovar gott.

Vad finns det mer att kommentera idag. En liten flicka jag känner lyckades på en hopptävling. LO går emot sossarna. Regeringen har äntligen fattat att alla barn inte får sina undervisningstimmar. Växjö Fria har fått bäst betyg i Sverige. Har annars lite grann tappat tro på en del friskolor som är mera av företag än skolor. Jag gillar när det är tvärtom. Och då har jag inga problem med vinster. Gläds åt alla duktiga moderata m-ordföranden. Att Anna Tenje är tillbaka från fjällen utan brutna ben. Att en moderat dam som ville hoppa av sina uppdrag har ändrat sig. Jag gläds åt att det snart är ny arbetsvecka. Gillar att jobba bättre än att vara ledig. Men ledig är jag ju aldrig. Fast det är bara frågan om hur och var arbetet utförs. Det är dessvärre helt sjukt idag. Min efterträdare som leder moderaterna i valet 2018 är förmodligen klokare än jag och lär sig att kunna vara ledig och koppla av när man är ledig. Är glad över friska barn. Över att kanske vakna upp ännu en dag. Är egentligen bara sur på människor som vill ont och har oklara drivkrafter och olika tillkortakommanden. Det finns dessvärre ett fåtal sådana. I samhället, i politiken, i journalistiken och i det vanliga livet. Men nu gäller det att tänka positivt. Så gott det går. Och det går oftast.

Om en vecka är det söndag kväll igen. Det enda jag vet är att veckan inte blir som jag förställt mig. Det blir den inte. Den blir oftast bättre. Säger allt om min hypokondri. Men det var en anspänning med kungabesöket i Växjö denna vecka. Vet dock att jag gjorde det jag skulle jäkligt bra. Och de gjorde vi alla som var inblandade i Växjö. Calle Sand är en stjärna. Organisatören.  Bland andra. Däremot gjorde jag vissa iakttagelser om personerna kring Majestäterna. Kungen och Drottningen skulle kunna snäppa upp professionaliteten i sin stab. Däremot har Kungen och Drottningen ingenting att behöva snäppa upp. Borde veta om det är sjätte eller sjunde gången som jag haft förmånen att få träffa Kungaparet. Dock ej så länge som nu. 1992 var hyfsat länge också. Kungaparet har dock inga förbättringsområden. De gör allt på ett sätt som inte kan bli bättre. Jag säger det inte för att jag måste säga det, eller för att jag är rojalist, eller för att jag inte vågar säga något annorlunda. Det gör sitt jobb så bra. Och det är en fullständig gåta för mig att de kan uppträda så avslappnat. De är de proffsigaste människor jag träffat. Och dit räknas också Kronprinsessan som är enastående i sitt sätt att vara.

Nu stänger jag ner.

Växjö 20130310

Bo Frank