fredag 31 maj 2013

Äntligen sol

Tillbringade torsdagen i Linköping. Ägarmöte med Bixia. Vi vill lite olika saker. Hem till soliga Växjö. Promenad runt sjöarna och Bokhultet. Handlade på Konsum på hemvägen. Höll på att bli påkörd på Storgatan. En ung kille kommer i en ny Merca, som stannade en knapp meter från oss. När jag gick fram till honom började han tjafsa om att Storgatan inte var något övergångsställe. Och att det nog var vårt fel som inte kunde se upp för bilar. Jag tog numret på bilen. Tidigare när vi började vår promenad såg vi en cykel och en övergiven väska. Det var då 10 minuters telefonkö till polisen. Och om jag väl kom fram till polisen denna gång skulle det nog inte hända någon ting. Det besynnerliga var att när jag hade ordväxling med den unge bilföraren så kom det fram en liten kille och viskade något på genom fönstret på passagerarsidan. Hörde inte vad som sas, men bilföraren ändrade plötsligt attityd. Inser att det inte är rimligt i längden med korsande biltrafik över en gågata! Förr eller senare händer det något.

Ett glas rosé och lite lax på vår uteplats. Hustrun och jag spelade ett par partier Scoba. Ett spanskt kortspel. Under dagen några arga samtal om moderaternas inställning i försvarsfrågan och från trafikanter som tycker att det borde vara motorväg mellan Teleborg och Centrum!

Anna Tenje förklarar detta mycket bra i tidningen idag. Plus att Teleborgsvägen är att betrakta som en stadsgata numera. På samma sätt som med  rondellerna kommer människor att vänja sig vid detta. En växande stad kan inte bygga mer gator där det inte finns plats för fler gator. Och bussarna måste komma fram! En medborgarpanel av ivriga bilister som satte sig in i frågan skulle komma fram till samma resultat.

Härlig fredagmorgon! Skall idag ha strategisamråd på Östergatan. Dagens tema är utvecklingen av Arenastaden. Vi blir knappt 100 personer och programmet är bra! Sedan på möte om ev Teknikens hus i Växjö!

I morgon lördag skall jag prata på SNF:s riksmöte i Växjö. Skall bli kul att se hur Carolina Klüft fungera i sin nya roll som moderator! Söndagen ägnas åt moderat gruppmöte i Dädesjö! Jag önskar alla läsare en trevlig helg.

Bo Frank

Växjö 20130331