måndag 24 juni 2013

Mötet med Stålmannen

Gillar alla dessa ostar o färskt bröd på frukostbordet. Inget fabriksbakat eller prefab som i Sverige. Gick i kylan till Rue Severin och kom som vanligt en kvart för tidigt till Briefingstället, Café Fontaine.Så kom halva styrkan. De fyra nätverk som skulle uppvakta energikommissionären Oettinger. Vi la upp taktiken. Jag skulle prata sist, för Enery Cities. Mötet gick bra. Kommissionären är korrekt men saknar humor, värme och visioner. Eller är han stukad och uppdraget begränsat. Mer om detta utvecklas senare i veckan!

Lunch på ett halvbra ställe med god Wok. Så finingången till parlamentet. Vi som var utvalda ställde upp oss för hälsning på Barroso och Arnold S. De kom 20 min sent. Det blev häsningar och foton. AS var inte längre än jag, men ”något” bredare! Han var när varande och jag förstår hur han kommit så långt! Gav honom en slips från Växjö! Med mitt visitkort i!

Så borgmästarkonventet i parlamentet. Långt och bar bra möte. Arnold tal var retoriskt ett av de bästa jag hört. Han avvek planerat från upplägget ett par gånger! Nr två var Tammerfors borgmästare. Som jag fick bra kontakt med. Våra städer har många likheter. Så dags för mitt framträdande. Mediokert men godkänt. Uppdraet var att ge ett positivt budskap från alla Europas borgmästare till Kommissionen. Det var hundratals kameror blixtar. Men på hemmaplan är det inte stort att jag representerar ett par hundra tusen kommuner i Europa. Och kanske vore det inte bra för mitt Ego. Men att jag ändå stått där idag är ingen slump!

Träffade mängder av ”vänner” från jordens alla hörn. Många som varit i Växjö och många som vill komma. Har fått inbjudningar till säkert 15 konferenser i höst. Det blir kanske två eller tre som är tidsmässigt möjliga.

Nu iväg ner till stan på föreberedande styrelsemiddag. Åsa Karlsson-Björkmarker har också mött upp! Skvallrar mer i morgon!

Bo Frank

Bryssel 20130624