tisdag 2 juli 2013

Att skiljas

1
Sedan ” Majkens dotter” stängde ner korvkiosken på Norrgatan så har många kunder försvunnit. Eller är det kombinationen av kommunens fantastiska logistik på Norrgatan i Växjö. Saknar en liten tunn kvinna i 55-årsåldern med utpräglad Alvestadialekt. Denna dam, vet var hon jobbar av en tillfällighet, kom alltid till korvkiosken 17.55. Varje dag. Alla dagar. I ur ock skur. Det är om sådana människor jag skulle vilja skriva om. Eller läsa om. Och det man inte  vet kan man hitta på. Den tunna lilla damen med karaktärsdrag man kommer ihåg hade alltid en urblekt, blå anorak. Och menyn var den samma. Korv med mos. Senap och ketchup. Och alltid lika förlägen när man hejade på henne. Som om hon skämdes för något. Jag öppnade ofta dörren för henne, eller slog koden så hon kunde äta inne i trappen när det var svinkallt.

2
Från ett klädesplagg som hängt med länge. Denna sommar blir det slutet för en piké som hängt med i säkert 15 år. Och en vit skjorta som hängt med lika länge. Utmärkt kvalitét. Men flitigt använda. Och uppslitna. Kvalitén så bra så att reservknapparna hänger kvar intakta. Börjar ser lite illa ut. Kom att tänka på Gustav Douglas som kom flygande med privatplan till Växjö för att prata på en stämma i Kosta för ca 8 år sedan. Han hade en skjorta som var alldeles sönder i kragen. Och nu inser jag att det inte var snålhet. Inte helt i alla fall. Svårt att skiljas från något som varit som den del av kroppen. Har löst problemet. Åker ut med den röda Gant pikén på torsdag. Köper en ny på Kastrup. Lika dan. Och slänger den gamla när jag kommit till hoteller.

3
Fikakompisarna på jobbet. Hur skall de överleva sommaren utan mina putslustigheter vid fikapauserna.

4
Hur skall mina tonårsungdomar ( 20 plus) klara maten när jag inte är hemma?

5
Att skiljas på riktigt är så jäkla smärtsamt så det tänker jag inte skriva om just nu.

6
Att byta bil, vilket inte sker så ofta, är som, att svika någon som tjänat en väl. Har bara bytt bil i affekt en enda gång. Min första och sista nästan nya Ford som inte startade en gång för 27 år sedan. Första bilen var den bästa. Pappas gamla svarta Amazon från -64.

7
Att gå hemmifrån och ha fobier. Plattan, strykjärnet. Kan gå tillbaka många gånger när tvångstankarna sätter in. Dessvärre har sonen nedärvt detta. Men också Beatles. Så det är sammantaget helt OK!

8
Att skiljas kan också vara något bra. Att bryta upp från en kväll med påtvingat umgänge där alla inblandade vet exakt hur trafiken skall skötas i Växjö, hur Lakers skall köa in spelare och vilka flygbolag som skall trafikera flygplatsen.

9
Att kommunfullmäktiges sammanträde tar slut och vi slipper varandra på en månad.

10
Att gå ut ifrån en affär där de som jobbar där irrar med blicken och knappt tar notis om att de har en kund.  ( Kanske skulle besöka Grand Samarkan i alla fall och se om det är bättre ?)

Bo Frank

Växjö 20130702