söndag 7 juli 2013

Till Nice

Gick en promenad tidigt. Lång frukost vid poolen. Kollade tidtabellen för bussen och insåg att jag gjort en tavla. Vår buss gick inte på söndagar. Den unga damen i receptionen bekräftade detta. Nästa buss skulle gå sex på kvällen. Damen tycket vi skulle ta tåget. Vår snälle chaufför tog oss till stationen. Fel station. Direktåget vi skulle med gick från TSG:s snabbtågsstation 2 mil utanför stan. Vi fick åka i 160 i en Renault Espace. Det hjälpte inte. Bommade första tåget och fick vänta två timmar. För fösta gången i mitt liv kunde jag slå hustrun i Scuba. Ett mexikanskt kortspel med en speciell lek. Vi åt medhavd frukt och men kände oss proppmätta efter allt ätande. Tåget kom. Spelade kort under två och en halv timme som resan tog. Vackert landskap. Tåg som gick på sekunden. Deras andra klass är bekvämare än vår första klass. Bättre tåg. Och inga konduktörer. Man får stämpla biljetten innan man stiger på. Och iland finns det kontrollanter.

Hade den vanlig turen och gick rakt på hotellet efter någon minuts promenad. Hel OK. Oasis ör en liten enkel oas med lugnt läge mitt i stan.

På med gympadojorna och promenad i nästan två timmar på den engelska strandpromenaden. Där vi gått så många gånger. Ett myller av människor. Söndag. Och ”infödingarna” lediga. Och så alla turister på det. Skulle kul att bo på Nergresco någon gång. Vi såg att en varmrätt kostade från 800 och uppåt! Provianterade vatten, vin och öl på hemvägen. Min jäkla hosta håller i sig. Och det är molnigt i Nice. Vi är för slöa för att byta om innan vi går ut och äter. Det blir närmsta ställe där vi kan äta en sallad och lite vin. Skall gå ner tre kilo i sommar. Fr o m nu. Kollade mejlen. Flera konferensdeltagare vill veta mer om Växjö! Svarade bara kort. Får ta itu med detta när jag kommer hem!

Nice 20130707


Bo Frank