onsdag 21 augusti 2013

Det kan inte bli bättre

Besökte Välluddens förskola. Kommunens kanske bästa förskola? Mest engagerade personal och förskolechef? Kanske. I vart fall den mest engagerade förskolechef jag träffat. Och absolut Sverige bästa läge. En oas mitt i stan, vid sjön, i en anrik park och i ett gammalt hus.  Gjorde bara bort mig lite som inte genast kände igen en bild av Maria Montessori! Frimodiga, lugna och fina barn. Bra pedagogik. Tyst. Imponerande. Inget snack om bristande resurser. Hade gärna lämnat barn där. Fast vi var helnöjda med Kompassen och Björken. Men jag ser att pedagogiken utvecklats på 20 år! Var så glad över detta besök. Så två företagsbesök som är hemliga. Ett företag kanske växer framöver. Och det gör fler företag i Växjö.

Ny skatteprognos. Bättre sådan. Till oppositionens förtret kommer vi som vanligt att göre ett bättre bokslut än budget! Den som är skicklig har mer tur än den som är oskicklig.

Ny befolkningsprognos. Bättre än väntat.

Ny förfrågan om etablering i Växjö.

Så bil till Öland och Strand. Förberedelser för vår årliga seans med den utvidgade kommunledningen . Middag med föredragshållare och kommunens konferensansvariga.

Det första jag gjorde när jag kom hit var dock att springa en runda mot Soliden och tillbaka. Ser hela havet från min lilla altan. Och solen skiner. Och försvinner bakom horisonten. Skall skriva en kort artikel om Växjös trähusbuggnation i kväll. För en europeisk facktidskrift. Ångrar att jag inte bad om hjälp så jag kunde totalslappa ikväll!

Träffade några Växjöbor på min motionsrunda. När jag förklarade att hela kommunledningen var på väg hit, blev kommentaren; det är bra att ni håller er i Sverige! Vi förväntas åka utomlands!? Lika bra att göra det!? Nej. Det finns ingen logik i att så många åker utomlands samtidigt. Bättre att göra det i mindre grupper och sprida erfarenheterna!



Borgholm 20130821 
Bo Frank