onsdag 4 september 2013

Bryssel

Kom till Bryssel vid 22-tiden. Har aldrig sett så glest med passagerare på planet någon gång. Började på en ny Alexander McCall Smith. Kärlek, vänskap och choklad. Nej, det handlar inte om en av mina favoritserier, Damernas detektivbyrå. Denna verkar lovande. Stillsamma och välskrivna dialoger två kvinnor. Och deras möte med män. En av huvudpersonerna är moralfilosof och hjälper då och då till i brorsdotterns lilla delikatessbutik. Intressanta samtal om cellulärt minne.

Trots att jag var bokad med voucher på mitt vanliga hotell så var det överbokat! Fick gå tvärs över gatan till ett lite finare hotell. Säkert över 20 grader ute vid 22.30. G5ck ner till Luxembourgtorget och tog en öl bland alla människor och kollade och svarade på mina mejl.

Somnade så med boken i ett tyst rum och i en skön säng.

Vaknade på slaget sex. Precis som hemma. Ångrar att jag inte knölade ner gympaskorna i ryggsäcken. Åker alltid bara med hanbagage.  Massa på internationella nyhetskanaler om Obamas besök i Sverige. Och Sverige i Fokus.  Lyssnar ofta pp BBC World. Och på CNN. Det skulle vara kul att få in Fox för att se de värsta stollarna i USA!

I ställer för att jogga skriver jag ett kapitel i min systers och mitt barnboksprojekt. Hon är doktor i barns läsinlärning och vi skall ta fram ett läromedel. Det ser lovande ut.

Läser på nätet om Nils. Som är jagad i ordets rätta bemärkelse.  Och om svenska riksnyheter. Och skall förbereda ett par frågor inför intervjun idag.

Solen går upp i Bryssel. Det skall bli rejält varmt idag. Lyxigt att äta en bra frukost med drösvis med tidningar.

Hoppas på att det inte korkar igen i em när jag skall ut till flygplatsen. Har lite snålt med tid. Och måste hem! Har nöten hela dagen och kvällen i morgon. Skall bland annat ut till ett hållbarhetsseminarium på Volvo i Braås. Och det märks att konjunkturen är hyfsad när det går bra för Volvo.

Bryssel 20130904


Bo Frank