fredag 13 september 2013

Mera mat

Stänger av morgonaktuellt. Ser de osympatiska s k Etiopiensvenskarna på TV. Gårdagen var trevlig. Hela stadshuset var fullt av folk! Alla KSO och KFO var inbjudna, delar av regeringen och några tjänstemän från SKL. Och gamla trotjänare. Drink där uppe och så trappan ner till maten. När vi alla satt till bord kom så kungen och drottningen. Maten var en ganska ordinär men god trerötters. En konferensmeny på hotell Borgholm är dock bättre.  Gravad älg, piggvar och en fin hallonterrin med champagnesorbet. Och tre goda viner. Förbaskat trevligt att sitta i stadshuset och äta. För den som håller på att bli lite lomhörd är det dock svårt at prata.

Nu hem till matmässan. Skall vara med i någon jury och äta sen lunch i mattältet. Perfekt att gå och mingla där hela eftermiddagen och träffa folk. Det är så man blir känd. Inte att tramsa med Facebook! Middag på residenset ikväll med min lilla solstråle till fru. Blir förmodligen något supergott från PM och mycket trevligt folk.

Politiken i Växjö? Alliansen har bra flyt. De flesta kurvor pekar åt rätt håll. Vi måste övertyga om att vi är det bästa alternativet för Växjös utveckling. Som den enda fungerande alliansen i länet har vi ett stort ansvar för att sätta agendan för vad som händer i våra grannkommuner. Jag har en hemlig och egen strategi för mitt sista val som en av frontfigurerna för moderaterna i Växjö kommun. Jag är maximalt taggad för att leda kommunen en period till. Och är redan det kommunalråd som suttit längst tid i Växjös historia. Tempot är högt. Fick många goda råd av Percy Barnevik igår om att delegera. Och en hel del annat. Och liksom Bodil Jönsson har han respekt för att möten inte skall vara överbefolkade. Det finns drösvis med sammanträden i våra kommuner där tjänstemän i klungor sitter på nämndsmöten och liknande. I kommunstyrelsen finns bara kommunchef och sekreterare. Och de talar när de får en fråga. Allra värst är det i Lund. Där lägger tjänstemännen i politiken. Och Lund är lamslaget av för många akademiker bland politiker och tjänstemän och stormöten. Och en gigantiskt hög kommunalskatt!

Även i Växjö är det för mycket om att alla skall vara med över allt. Vi skulle kunna bli mer effektiva. Och jag skall lägga mer krut på detta. Och delegera mer. Och följa upp. Och inte tillåta att personer kommer tillbaka och inte löst uppgiften.

Nu frukost, tidningar och promenad till tåget hem. Solen lyser över torget. Om jag blundar kan jag se uppåt Drottninggatan och jag ser en skymt av Strindberg som maniskt vandrar fram. Med rock, käpp och hög hatt!

Stockholm 20130913


Bo Frank