lördag 21 december 2013

Romregistret

Sedan det avslöjades att polisen i Skåne hade ett register över romer har ministrar i parti och minut bett om ursäkt. När detta först publicerades var väl jag den ende som ifrågasatte om detta var olagligt eller inte. Nu visar det sig att det var inte olagligt. Men ursäktandet fortsätter. Jag ser dimensionen av lämplighet eller olämplighet. Att föra denna typer av register. Men om nu ministrar menar vad de säger får de väl lagstifta om att polisen skall jobba på annat sätt. Något sådant förslag har jag inte sett. Lär mig hela tiden, varje dag. Allt är inte svart eller vitt! Etniska register förefaller inte vara lämpligt. Men konstaterar att ministrar ofta inte säger sig kunna lägga sig i myndighetsutövning. Utom när det förefaller vara opportunt! Jag tror att det finns aspekterav detta som inte är kända! Bo Frank Växjö 20131221