lördag 4 januari 2014

Glad för allt beröm!

Har fått en hel del positiv respons för mitt nyårsbrev till alla medarbetare i kommunen. För detta är jag mycket glad. Skulle tro att mina 98,5% håller även här. Att 98,5% av alla medarbetare gör ett bra jobb! Läste att 98% vet vad Sveriges statsminister heter. Ca 2 % av alla svarande tycker konsekvent att kommunens s k strategisamråd är kass och lika många är djupt missnöjda med sina arbetsaförhållanden på när det görs medborgarenkäter. De två procenten finns över all och, tar kraft i alla organisationer.

Har också fått positiva kommentarer kring mina "två äldreboenden". En kvinna ringde och tycket att jag skulle beskriva två skolor på samma sätt. Och det skall jag göra. Jag skall återkomma där jag beskriver en bra och en dålig kommunal skola. Jag tror att vi politiker måste ge oss innanför skalen på våra inrättningar och ha uppfattning om vad som är bra och dåligt. Alla är inte lika i en och samma kommun. Och skall inte vara det heller. Men man kan vara bra fast på olika sätt.

Hörde lördagsintervjun, som alltid, med den tillträdande ärkebiskpen Antje Jackelén. Och rubruken blev att hon kritiserade sd. Jag kände inte igen mig i rubriksättningen efter att ha hört hela intervjun. På frågan om hom tycket att kyrkan skulle driva kampanj mot sd så blve svaret helt naturligt nej. Att hon var kritisk mot sd:s människosyn var dock tydligt. Finns inget mer enkelspårigt än public service. Allt är svart eller vitt.

En skärva av månen syns su på en Blekingsk blå himmel strax efter fyra. Extremt lat dag. Min lilla vackra mexikanska solstråle till hustru och jag gick en mil strax efter frukost. Åkte så och provianterade. Lunch och en tupplur på två timmar i soffan framför brasan. Tala om att vara avslappnad!!

SvD blir bara tunnare och tunnare. Snart lika tunn som SmP. Skall vi tippa att Svd ges ut för sista året? Det vore synd om DN:s inskränka världsbild skulle dominera tryckta media.

Skall snart försjunka i John Irving. Så fort hustrun slutat damsuga. Själv skall jag ta in mera ved och hitta på ett sätt att på bästa sätt anrätta en torstrygg. Borde haft Konsums ekologiska bacon och knaperstekt den ovanpå. Men i den f d sossehålan Ronneby finns ingen anständig Konsumbutik till skillnad från Växjö. Och Karlshamn.

Blev vittne til en händelse på Maxi idag. En till synes trevlig och välartikulerad svart man gick fram till en lokal inföding. ( Blekingebo i generationer kan jag tänka mig) Den svarte mannen frågade varför Blekingebon alltid stirrade på honom så elakt, i många år sa han på en oklanderlig engelska. Blekingbon, som förmodligen inte ens kunde säga hej på enngelska, retirerade. och när den svarte mannen gått beklagade han sig för en likassinnad kvinna över alla "dessa jävla negrer" som finns i Ronneby. Av deras samtal framgick att mannen jobbade på Tarkett. Var bergis på att denna gentleman var förtidspensionerad. ( Min fördom ) Hade jag inte haft hustrun med mig hade jag gett mig in i ett " samtal " med denne intellektuelle rese. När jag kom hem ångrade jag mig att jag inte gav mig in i detta "samtal/utskällning". Känner dock ibland att jag inte inte orkar lägga mig i allting. Hemma ger jag mig på alla som kastar skräp på stan om jag ser det. Och får man höra både det ena och det andra.

Jag saknar civilkurage överlag i vårt samhälle. Det är inte de två procenten som skall sätta agendan för tillvaron. Eller de 1,5.

Nu dog sammsugaren och jag hör åter P1 och hur det knäpper i det gamla huset.


Bo Frank
Blekinge 20140104