söndag 2 februari 2014

Ljusare för varje dag

Det är något visst med att bara se ut hur ljuset sakta men säkert besegrar mörkret. Som det goda besegrar det onda.
OS-hysterin byggs upp i media. Ponera att  OS varit i USA samtidigt som USA backat upp Syrien i det bedrövliga inbördeskriget. Då hade TV dagligen haft kulturpersonligheter och all sköns vänstermänniskor som krävt bojkott av OS. Men icke sa Nicke när det gäller det postkommunistiska Ryssland som i alla avseenden står långt ifrån den fria vörldens ideal.

I Spanien mörknar det för kvinnor. Som skall berövas räten att bestämma över sitt eget liv. Religionen spökar i bakgrunden. Och vad är det för en religion där präster inte får leva ett normalt liv och bilda familj? Det är sällan fel på religionerna i sig, bara på de extrema uttolkarna som alla har de gemensamt att de i grunden vill styra och reglera mönniskors liv. Precis som totalitära politiska ideologier.

Nu ser jag konturerna av nakna trädstammar. Den vita tnga blötsnön, havet som bara ligger där under en gråvit sörja som jag undrar om man kan blanda en färg gör denna slumrande havsvik rättvisa. Tungsinne. Långt ifrån de klassiska impressionisternas motiv och färger.

Hör ett av alla favoritprogram, Språket, i P1. Det knakar på vinden. Och lilla hustrun är på väg ner. Och det som möter henne nör hon öppnar köksdörren är doften av kaffe och levande ljus på köksbordet.
Vi drar väl upp till Växjö under dagen. Ogillar starkt vintern. Vi har mina färöldrar på middag ikväll. Och i morgon en ny, underbart härlig arbetsvecka. Kommunstyrelsen får de klara utan mig då jag är i Bryssel. För säkehets skull är Åsa Karlsson Björkmarker med mig. Mindre lugnt för mig men lugnare för de som är hemma. Tro det eller ej, men ibland är Åsa en tillgång. Nör hon har något riktigt att ta tag i.

Jag har världens roligaste jobb! Och jag trivs som fisken i vattnet när jag går in i valrörelsen.

Bo Frank
Blekinge 20140202