fredag 30 maj 2014

SD 21% i Lammhult

Den som stått och delat ut lappar utanför ICA i Lammult under lång tid visse hur det skulle sluta. Skriverier om stök på skolan. Ungefär samma sak i Braås. I båda dessa orter har Migrationsverket boende och samtidigt har det kommit andra människor med utländsk bakgrund i stor omfattning. Vad är lösningen? Inte att idiotförklara människior. Inte att ha totalstopp för flyktingmottagande.  Alla måste lyssnas in. Däremot är det inte rimlgt att öka andelen personer med flyktingbakgrund i dessa orter i den utsträckning detta går att styra. . Och hur ordnar man boende för familjer med 11 barn?  Vad får det kosta? Detta är praktiska frågor som en regering inte måste ägna sig åt!
Jag önskar som bekant att Migrationsverket drar sig ur dessa orter så att vi kan använda dessa lägenheter till vår "normala" bosradsförsörjning. För både nya och " gamla" svenskar. Utöver detta behövs en mobilisering av alla goda krafter. Men politiker kan inte vifta bort människors befogade eller obefogade oro. Alla måste bli lyssnade på.

På det nationella planet begriper jag fortfarande inte varför alliansesn låtit mp i stor utsträckning fått sätta agendan för flyktingpolitiken. Ett parti som dessutom håmar alliansen i nästan alla andra frågor och som vill köra hela den svenska ekonomin i botten med bla 35 timmars vecka och bidrag till allt och alla.

I Blekinge skuttar starens ungar på den nyslagna gräsmattan ner mot havet. Ölandstoken gulnar. Vät gamla katt har gått och lagt sig i den fåtölj som min far alltid brukade sitta i. Det har inte hänt tidigare. Det knarrar på vinden och min lilla mexikanska sol är på väg ner.  Nu en riktigt låmg promenad innan dagens arbete börjar!

Ser fram emot att snart få vara på plats i valstugan igen. Moderaterna i Växjö är att räkna med. Nu får det vara färdigdeppat kring detta eländiga EU-val. Nu får vi ta plats i debatten i de frågor som engagerar folk. Och inte fjärma oss från de 98,5% av befolkningen som jobbar och sliter och som är goda medborgare! Nu har jag besämt mig, mitt sorgearbete kring EU-valet är slut! Nu ger jag järnet - som alltid!

Bo Frank
Blekinge 20140530