tisdag 27 maj 2014

Vad säger medborgarna?

Bra alliansmöte idag som avslutades med lunch i Evedal. Vi var väl lite mer bedrövade än de andra. Men jag ger ju som bekant aldrig upp och är den som sist lämnar skutan. Men om den förliser måste den ju få en ny kapten! ( Men om man sjunker har man i och för sig haft en och annan liten flummig stund, Ola Magnell)

En massa media idag. Som ville ha tag på folk som kunde dissa partiledningen. Sa nej till att ställa upp P1. Och i en kvällstidning som jag saknar förtroende för. Sa ja till Smålandsnytt. Det kanske går i Rapport också. Det är på gott och ont som aktiva och duktiga moderater i karriären är rädda för att uttala sig. I alla partier finns en kultur av slutenhet. På gott och ont. För mig som aldrig " velat komma nån vart " har det varit lättare att vara frispråkig. Om det finns en partikultur av att man lyssnar på  gräsrötterna så sker kommunikationen bättre inom partiet i fråga.

Moderaterna hade som enda parti valstugan öppen idag. Nyttigt att stå och ta emot synpunkter från medborgare. Enkel tant som tycker att vi glömt pensionärerna. Rotaryfarbror som anser att regeringen ljuger om Vattenfall. Äldre man som anser att vi inte kan ha fri invandring men som själv ger pengar till tiggare. Ung kvinna som tycker att mp är bättre på miljön och generösare mot invandrare. Några som gillar det jag sagt i radion. Bara några röster från dagen!

Är sur för att regeringen/partiet visat total nonchalans mot den m-kommun i Sverige som i praktiken tagit emot flest flyktingar!  Känner mig sviken. Har balanserat bra på slak lina i denna fråga. Men det
frestar på. Mer än vad någon kan ana!

Någon som tycker att kd:s moralism sänker alliansen. Företagare som tycker att vi pratar för lite om företagen. Lärare som tycker vi skall göra skolan statlig. Kvinna som undrar varför inte polisen gör något åt alla brott. Piercad ung dam som frågar varför m inte stoppar djurförsök! Vardag i en valstuga. Och så de vilsna själarna!

Men många som säger att det är bra i Växjö.

Har upprepat idag. Förlorar alliansen Växjö är jag inte värd att vara kvar. Jag skall inte överdriva, men har snudd på lagt större delen av mitt liv på att göra Växjö bättre för alla. Och det vill jag fortsätta med! Få kommuner har sammantaget gått så bra som Växjö.

Ungdomar fattar inte varför jag inte håller på med konstigheter på nätet. Jag är dock  den mest nåbara KSO i vårt land. Det skulle jag inte hinna vara om jag rapporterade varenda intimitet på facebook, instagramm och annat vad det nu heter!

Jag är stolt över alla moderater i Växjö som slitit mer än andra. Visat sig i bättre lokalt valresultat än riket.  Ett stort parti behöver Anna Maria, profiler som är för och emot. Både det ena och det andra.
Under ett mångfaldsparaply som lysnar på alla.

Ni känner mig!

Bo Frank
Växjö 20140527