onsdag 25 juni 2014

Bra i Bryssel och detta med miljön och media

Var nöjd med gårdagen. Bra styrelsemöte som jag ledde. Och Åsa berättade om Växjös nya miljöprogram. Miljöfrågorna går dock inte framåt i EU. Flera skäl till detta. Vi är alla bekymrade. Pratade så om cirkulär ekonomi på en workshop. Två flickor från American University i Paris hade åkt bara för att höra min presentation. Var nöjd med min insats. Sprang på Roland Gustbée och Robert Olesen. Vi åt middag tillsammans, utomhus på en bistro nära Afrikakvarteren. Underbart att som omväxling sitta ute i ett hav av folk från när och fjärran. Fast belgarna har inga vackra hundar. Det är dessutom hundlortar över allt.
Har nu på morgonen sprungit i parken. Jobbar några timmar framför datorn. Och läst diverse tidningar på nätet. SmP tycker alltid det är lika roligt när det kommer någon miljöundersökning där inte Växjö är nr 1. Får trösta mig med att stora delar av världen anser att vi är nr 1. Det finns inte en stad i världen som sammantaget har dricksvatten i topp, rena sjöar, låga koldioxidutsläpp, stora parker och naturreservat och så stor andel förnyelsebar energi!  Denna kombination är oslagbar. Sedan skall man hitta goda exempel från andra håll. Bryssel bygger bara passivhus från och med 2018. Här tar man vara på mer och mer mat som håller på att ”gå ut”. Och så vidare. Den cirkulära ekonomin är dock inte något nytt. Som jag sa igår. Mina far- och morföräldrar använde och återanvände, komposterade och sparade saker för det kunde vara bra att ha. Det hade inget att lägga i soptunnan när kommunen för 40 år sedan tvingade in alla i slit och släng. Nu är vi tillbaka tre generationer igen. Och då har det fått ett finns namn. Cirkulär ekonomi. Det som är hederlig sparsamhet!

Bo Frank
Bryssel 20140625