fredag 25 juli 2014

Min hustru har blivit riktigt svensk - Oliver 25

Lördag. Runt båda sjöarna. Köpte krabbor på torget. Det stod nykokta, men vi fick slänga dem senare på kvällen. Oätliga. Frysta, gamla!? På inflyttningsparty för medarbetare på kommunen som flyttat in i Strandsnäckan. När vi kom hem sa min mexikanska sol, nu har jag blivit riktigt svensk!! Jag undrade hur detta gått till!? Jag har blivit avundsjuk, svarade lilla frun. Vi kan inte bo kvar. Vi borde flytta till Strandsnäckan!!! Och jag håller med. Skall ta tag i detta.


Hämtade Pizza hos sura pizzabagare på Venezia till mamma som hade några väninnor på kvällsmat. Man kan kosta på sig ett leende om man jobbar med service. Tredje gången i rad som detta händer. Kanske nåt jag gjort. Vid ett tillfälle skällde man offentligt på en medarbetare. Fast pizzorna är bra. Dags att pröva nåt nytt.


Små marginaler när fotbollen fixade sex poäng. Yngsta dotterns sambo gjorde bra tid på Stockholm maraton.


Idag. Vilken ledare i Expressen. Intressant att se kontrasterna mellan Dahlgren och Lifvendal. Dahlgren leder på poäng. Båda skriver dock bättre än de debatterar. Runt sjöarna. Lite segt. Kanske väl mycket vin igår kväll. Mamma bjöd på lunch på Araby Värdshus. Alltid intressant att höra tillresta politiker som tror att vi har en Arab-by i Växjö. Och det ligger lite i det.
Bra på Araby Värdshus. Gick med mamma ner till sjön. Skall gå med mamma till stan i morgon för att hitta en mobil med stora bokstäver och högt ljud.


Var på Tak och grattade Junior. Oliver. Gick på fyra antikvariat i Stockholm i veckan för att hitta "kopior" på mina favoritböcker. Gick så där. Fick släppa till några av mina. Uppvaktade Oliver med en boklåda. Bl a Onkel H:s hädelser, Don Camillo, Markurells i Hwadköping, Reaganbiografi, Järnbröderna och en del annat. Tak var fullt. Och Oliver alltid tacksam. Detta universalgeni som gör det bästa politiska jobbet i landet i klassen 40 minus. Och är bara 25. Smartare och mer konkret i ansvar än vad Carl Bildt var i motsvarande ålder. Oliver vinner alla han träffar. Tenje&Rosengren är världens bästa par i mix dubbel, för att prata i Fidde Rosengrens termer.


Hemma. Annan dag pingst borde vara röd dag i stället för politiskt röda 1 maj.


Det verkar bli bra väder på nationaldagen. Vad kungen och drottningen sliter. Från Stockholm. Till Kosta, till Växjö. Till Skansen. På en och samma dag. Påpassade till max. De gör ett fantastiskt jobb.


Skulle någon vilja ha Löfvén, AKB, Gustav Fridolin eller Annie Lööf som statschef. Skulle inte tro det. Det bästa med Sverige är naturen och miljön, vår demokrati och Kungen och Drottningen. Kanske skall jag säga det på tisdag!? Jag säger det när jag är utomlands.


Växjö 20170604


Bo Frank