söndag 23 november 2014

God morgon världen, domedag, har påverkat debatten och Växjö tappar jobb!

Trevlig kväll med mor. Själv somnade jag till Downton Abbey som var lite rörig i intrigerna. Men fortsatte läsa Bibi Andersson. Intagande berättelse som rör alla känslospröt, språkkänsla och ett sätt att berätta som jag inte upplevt tidigare.
Tidigt runt båda sjöarna. Ingen dimmornas bro idag, varmare, men blåsigare. Mötte endast 56 personer på denna runda. Mitt favoritprogram Godmorgon världen. Som konstaterar att nu är det tillåtet att prata om omfattningen av vår flyktingpolitik. Alla gör det, utom partierna centralt. Statsvetare tror inte att de kommer att göra det heller! Men då tro de fel. Alla statsvetare missar alltid att inget händer i Sverige, allt händer i en kommun. Nu tar ganska många sossar över i kommunerna. De kommer att få ansvaret för glädjeämnen och bekymmer med flyktingmottagande och rapportera uppåt. Sossar är också toppstyrda men bättre på att lyssna av vad som händer i verkligheten. Skolan, socialtjänsten, sjukvården , arbetsförmedling, polisen, försäkringskassan och andra system har ett tryck som ökar. Detta ser inte partiledningarna. Det är bara SKL som ser detta. Och statsvetarna är lika isolerade från vad som händer i kommunerna och därför gissar de fel som inte tror att partierna centralt måste ta in detta. Per Gudmunsson svär också i kyrkan som skriver i SvD om invandring och brott! Och låt mig för femtioelfte gången säga att jag tycker att Sverige när det gäller klimatpolitik, jämställdhet och flyktingmottagande och respekt för olika minoriteter skall vara ett föredöme i världen. Men den omfattning på vår flyktingpolitik/bidrag som vi har idag är inte socialt hållbar. Inte om antalet flyktingar fortsätter att bara öka mest till Sverige i förhållande till alla länder. När jag läser dagens SvD om moderata röster i landet är jag glad. För att slippa framföra vad alla tycker! Har bidragit till att får bort tunghäftan från fotfolket!

Med mamma i Sveriges vackraste domkyrka. Domedag med en soft predikan om den Store fiskaren. Stämningsfullt.  Avslappnande. Enkel lunch med mor. Till jobbet ett par timmar. Mitt rum hade 22 grader, fattar inget. Det brukar vara 18 grader max! Hem. Läste tidningar och tidskrifter. Snart till stationen och möta min lilla mexikanska solståle. Lider när hustrun är borta. Skall t o m våttorka vissa golv. Grönsåpa är den bästa parfymen och har ett bara ml pris!

Är glad för att det är första advent nästa helg. Skall till Lammhult och prata Beatles. Kyrkoåret börjar.

Ledsen för att posten drar ner i Växjö. Posten och försvaret har väl varit bäst på att stänga ner. Snart är det gamla stationshuset tomt igen. Kommunen måste reagera på detta! Och jag delgav vår näringslivschef detta i fredags. Vi har kanske Sveriges bästa näringslivskontor!

Växjö 20141123

Bo Frank