onsdag 5 november 2014

Politiska skandaler

Med hustrun på Café de Lux igår kväll på Linnéuniversitetets föreläsningskväll. Denna gång trevligt samtal mellan universitet och media om politiska skandaler. Trevlig inramning med pianomusik och ekokogiskt öl i de Lux källare. Kunde varit fler människor där. Min enda kommentar var att de svenska s k skandaler som det redogjordes för hade näppeligen inte blivit betraktade som skandaler i en rad andra länder med mindra av Jante. Det största skandalen av alla var enligt min mening den minsta och ingen skandal. Förföljda Mona Sahlins toblerone. Och Magnus Karlsson talade om att politiker inte behöver lägga dyra pengar på mediaträning. De enkla och gåda råden var. Ta lite bestänketid, ljug aldrig och gör en kungspudel genast om så behövs.

En del skandaler var påhittade. Glömmer aldrig en första sida i Kronobergaren för 20 år sedan.Stor bild på Kula Bengsson på första sidan. Och rubriken. Han har ätit och druckit för en miljon. Miljonen avsåg hela kommunens representatonsansanslag på ett år och avsåg alla pensionsgåvor till kommunanställda mm mm mm.

Hem och strök två skjortor. Hann se slutet på Aktuellt!

Nu på Kastrup och väntar på Brysselplanet. Min sjätte eller sjunde Brysselresa i år tror jag. Skall prata på en konferens som heter Renovate Europe och det handlar om miljö och energibesparing. Hade sällskap med den "stort uppslagne" och trevlige Arne Runhagen som skulle vidare till Liberia för en månads tjänstgöring. Så jag skall inte klaga.

Det spöregnar i Köpenhamn och mina svarta mockaskor är fortfarande blöta efter tre miinuters promenaden till stationen i morse.

Glömde ta med mig en Dickens som jag skulle läsa om, vid sidan av en tråkig klimatbok som jag tar ett kapitel i sänder. Hittade en thriller som hette Gone Girl,  i Pressbyrån.

Nästan varje gång jag åker funderade jag på  varför jag tackade ja. Merarbete, tar tid från annat och ger inte inte alltid fler erfarenheter. Men jag är för snäll. Nu har jag bara två Stockholmsresor innan jul. Men i vår är det på gott och ont en hel del. Skall bli roligt att åka till Seol och prata på en världsårsmöte för ICLAI.

Det allra roligaste är den dagliga politiken på hemmaplan. Speciellt nu med ett nytt gäng och nya förutsättningar. Oj vad jag har varit med länge! Och roligare och roligare!

Har också tre eller fyra olika Beatlesföredrag innan jul.

Skall också bli intressant att sätta klorna i budget 2015. Det gör femklövern på fredag!

Kastrup 20141105