lördag 13 december 2014

Bra och dåligt i Växjö! Och heja försvarsministern!

Överaskade middagsgäster genom att bjuda ut dem på Lilla Mexico. Detta lilla ministälle har mycket bra mat och är synnerligen prisvärt. Och vår lilla Julia Filippa gillar all sorts mat. Speciellt räkor och knäckebröd.

Var ensam med våra kinesiska vänstudenter i Domkyrkan på medeltida Luciatåg. Fick ganska dålig platser. Leif Adolfsson är den öppna och vackra domkyrkan personifierad. En musikunderhållning av högsta klass.

Frukost på Statt. Ingen höjdare. Lite slabbigt och nästan alla hotell i Sverige har samma degklumpar till bröd. För en sju åtta år sedan var Statts frukost i Växjö outstanding.

Lördagsintervjun. Min kollega i Södertälje i Ekots lördagsintervju. Jag tar mig för pannan! Godag Yxskaft. Inte ett klart och redigt svar på en enda fråga!

Lunchgäster. Jag gör enklaste och bästa lunchrätt. Färsk kolja. Bara in i värmen med grädde och ansjovisspad och lite ansjovis. Purjulök och lite svamp.

Går lekgatan till domkyrkan igen. Denna gata hade inte kommit till om inte tekniska nämnden haft en småbarnsmamma som ordförande.

Gick förbi vårt hemska s k resecentrum. Och hela angöringen för de som kommer med tåg andas billigaste möjliga! Inte något annat land som bygger nytt gör det så påvert!

Köade tre kvart för att komma in i domkyrkan för Katedralskolans Luciaföreställning. De har väl fyra föreställningar idag!?  Hade tur. Vi var sju personer som blev anvisade plats längst fram. Uppmärksamma medarbetare fyller upp olika hål i bänkraderna. Lapp på luckan igen!

En föreställning av världsklass. Sveriges bästa gymnasieskola. David Newcumbet som håller ihop det hela kommer från vår systerstad Duluth.

Universitetsstaden Lund har noll internationellt samarbete, jättehög kommunalskatt och för många akademiker som gör allt tungrott och byråkratiskt. Har ofta negativa kommentater mot Lund!

Lite sociala aktiviteter i kväll! Faktiskt lite trött! Men blir glad när jag ser min lilla hustru gå omkring och bara vara!

Hör Peter Hultqvist tala om att ett ryskt militärplan var nära att krocka med svensk plan. Denna "buffel" är väl sossarnas enda tillgång just nu.  Kan inte se framför mig en kuvad moderat försvarminister uttala detta!


Växjö, Europas grönaste och trots allt bästa stad 20141213

Bo Frank