söndag 4 januari 2015

Inspiration!

För två år sedan var jag i Tulom. På nyårsafton. Ett av världens vackraste ställen. Häromdagen i Chichén Itzá. Ett annat Mayafäste. Ett av världens sju underverk som jag kan lägga till dem jag redan sett. Detta är det enda i Nord-Amerika. Två till finns i Syd-Amerika.

Skall en dag fördjupa mig i Mayafolkets förmåga till matematk, astronomi och arkitekrur. Matematiken och arkitekturen hänger ihop. Och Pyramiden i Chichén Itzá och alla andra hus där är verkligen underverk. Det tar för lång tid att gå djupare på detta. Enda problemet med besöket att femundra andra bussar var där samma dag! Värmen, hettan, myllret. Magiskt trots allt. I Tulum fick jag inspiration till en sommarspaning i SmP. Nu fått ny inspiration.
Besökte Valladollid. En en av de första spanska städerna och en av de första katedralerna. Ljus och vacker på insidan utan en massa katolskt pynt.

Badade i underjordiska källor. Giganiska stora hål rakt ner i marken. Som gröps ur av underjordiska floder.

Blev "lurad" på ett smart sätt. Vid ett tillfälle när bussen stannade dök det upp en kille och tog foto på alla som steg ur. Trevligt. Samme kille dök upp på bussen efter ett annat stopp två timmar senare ute i djunglen. Då bjöda han på en Mayalikör/brännvin. Och pratade Majaspråk. Majafolket är fortfarande småvuxna, saknar nästan nacke och är oerhört sympatiska. Språket låter asiatiskt. Efter provsmakningen i bussen vissde sig att det fanns flaskor till försäljning med snyga loggor/foton på alla pasagerarna/paren på flaskor till försäljning. Bara att köpa och vara glad. Skall bjuda goda vänner på denna dryck. Mjukt kryddad likör, ganska tunn, blommig. Och jag som inte normalt sett gillar likör. Det enda som retar rejält är alla dessa väggupp i hela Mexico. Vilket fördröjer allt resande med 25%. Minst.

Vad vi har det bra. Kom hem när det började skymma ikbäll. Massage på stranden. Kan man ha det bättre. Bad damen ta i ordentligt denna gång. När jag såg en späd ung dam, som jag trodde skulle "ta hand om mig" bad jag henne ta i ordentligt. Då kom det en tre gånger så stor dam. Efter sjuttio minuter kändes det som att ha blivit övetkörd av en ångvält på ett behagligt sätt!

Playa  del Carmen 20150101

Bo Frank