torsdag 8 januari 2015

IS, de blåröda( Öster), vår blågröna femklöver, Seniorboenden och Ego i topp, nästan!

Första Kommunstyrelsen för den nya  mandatperioden. Idag. Trodde att vi skulle vara klara 15.00 och vi slutade 14.55. Började 13.30. Trots en lång Österdiskussion och ca 30 ärenden som slutade med att hela KS exklusive v ( som är emot allt och gnäller på allt ) röstade för stöd Öster med vissa förbihåll. V är emot järnvög till Växjö, dagens sensation!

Bra stämning. Och den är jag ansvarig för. Påminde om den sedvanliga julmiddagen i december och den starka glöggen dess förinnan. Sossarnas ansvar i år. Vi blågröna överlevde alla voteringar. Sd låg profil, men röstade med de röda i första voteringen. Gillar inte att Växjö får fler villor! Tror att detta blir det  en bra kommunstyrelse. Men det är som sagt mitt ansvar. Rent stämningsmässigt.
Mejl från en synnerligen aktiv medborgare. Valter Jeppson,  som påminner om alla seniorboede i pipeline. En fråga vi inte skött bra.
IS. Visst finns det en självpåtagen cencur mot kritik av islam också i Sverige. Vi relativiserar ju och mörklägger mycket. Hedersvåld, flickor som inte kommer tillbaka efter sommarlovet. Vi skall ju vara så jäkla schyssta. Heder än en gång till Växjös imam som inte ställer sig bakom att skolklasser inte få ha skolavslutning i svenska kyrkor. Han gillar inte beöringsskräck för religioner. Inte jag heller. Speciellt inte som många religioner har samma rötter. Korkat att bråka och inte prata.

Bra att Expressen idag hade en teckning idag på första sidan från den bombade tidningen i Paris. Det borde alla tidningar ha. Lite ledsen igår SmP:s f d chefredaktör inte var tydlig i TV igår. Det får aldrig vara ett självändamål att misskrediteras religioner. Men yttrandefriheten står högst. Den nya regeringen verkar piggare än Ask  på att kriminalisera mera om sådant som har med terrorism att göra.

Glad över att Växjö rent symboliskt och sakligt är en fristadskommun för förföljd författare. Det borde alla kommuner vara. Och kosta nästan noll i förhållande till det generella flyktingmottagandet. Är glad över mina olika ställningstaganden som fått stort folkligt stöd. Inkusive det faktum att jag för snart 10 år sedan tog initiativ till avtak om ensamkommane flyktingbarn. Och initiativ till att vi blev fristad för förföljd författare. Men inget får gå över styr.

Dagens Samhälle. Hade Växjö haft fler tidningar hade jag legat i topp som Sveriges mest citerade KSO. Nu sexa för 2014. Bra eller dålgt! Synd bara att bara en liten del av alla som stöttar mig inte "vågar" göra det offentlgt.

Jäklar va skönt att vara tillbaka, Skall sent ikväll dock boka en överrsakningsresa till födeldagspresent till min lilla fru i Oktober. Har rätt mycket jobbresor på g under våren. En del roliga och några sisådär. Skall bli kul att äntligen få åka till Syd-Korea där jag ännu inte varit!!

Skall sent ikväll göra isterband från Lammhulst till min lilla fru. Nu hem från jobbet! Klarade inte ens 12 timmar idag!

Bo Frank
Växjö 20150108