fredag 13 mars 2015

Kronprinsessan, Truong Nguyen, Mats Gunnarsson, Mikael Damberg, Persson&Hansson och Paul McCartney ---- Nytt! Systemet funkar ej!



Gårdagen försvann i ett rosenrött skimmer av spännande möten, kreativa och glada människor och lite gott att äta. Somnade rikare än när jag vaknade.


Kronprinssessans namnsdag. Flaggan hissad utanför kommunhuset. Frukostmöte med Rotary. Stämningen i vår klubb är så varm så att den tråkiga lokalen, Statts gamla veranda, inte får genomslag.
Gick till ett spännande samtal med Christer Langner, VEAB:s "gamle" vd. Vi pratade småskalig vattenkraft. Vidare till Kulturparken om ägarsamråd med Region Kronoberg om just Kulturparken.  Kommunchefen, Tomas Thornell och jag representerade kommunen. Underbudgeterade fastighetskostnader och behov av resurser för att nystarta utvandrarnas hus stod på agendan. Har varit på trevligare möten. Satte ut nytt möte om ett veckor.

Till PM:s festvåning. Lunch för jury och sökanden till Linnés miljöstipendium som instiftats och betalas av Växjö och Kalmar. Efter en utsökt bit torsk var det presentation av de två "bästa" ansökningarna. Juryn sammanträdde. Min tur att leda mötet eftersom vi var i Växjö i år. Vartannat år i Kalmar. Vår skickliga utvecklingschef höll ihop inramningen av mötet. Kom så fram till att Truong Nguyen, doktor från Vietnam och verksam vid Linné, skulle få priset. Och energi och fjärrvärme är ju synnerligen aktuellt i hela Sverige. JP och jag delar formellt sett ut priset vid Linnés årshögtid i maj.

Tillbaka till kontoret och lite småsnack med min kollega från Kalmar.

Förde över pengar till sonen. SOM LYCKADES MED KONSTSTYCKET ATT FÅ TAG PÅ SUPERBRA BILJETTER TILL PAUL MCCARTNEY PÅ TELE2 ARENA DEN 9 JULI. Fick sms under möte tidigt på fm om att operationen lyckats. Räknar ner varje dag till 9 juli. Senast i Stockholm var det fyra timmars föreställning. Nu " bara" tre och en halv. Men det är ju ändå dubbelt mot vad betydligt yngre artister presterar. Och de har för de delen inte material för mer.

Så var klockan 16.00. Möte med kommunledningarna i Kalmar och Karlkrona om höghastighetsjärnvägen. Sveriges bästa projektledare Kristina Thorvalsson gjorde en lysande föredragning. Vår kommunchef Over Dahl har en oerhörd förmåga att kunna få ihop team.
Vi pratade strategier. Och så lite kommunpresentationer. Karlskronas bröt förra mandatperioden nästan 30 år av regelbundna möten, men är nu tillbaka på banan. Känner att vi har det roligt tillsammans.
Middag på Teaterparken. Och spännande samtal. Har bra kontakter med kollegorna Persson&Hansson sedan gammalt. Första gången jag träffade Patrik Hansson var för ca 25 år sedan då vi åkte med stabsfartyget Visborg till det första svenska flottbesöket i Litauen. Det blåste 30 sekundmeter och jag trodde jag skulle dö 20 min efter vi lagt ut.

Hem. Sena nyheter. Svarar på en massa mejl och ringer, ganska sent men ändå, till medborgare som sökt mig under dagen.

Mikel Damberg borde vara statsminister s. Får Löfvén at framstå som en snäll amatör. Damberg är en av Sveriges säkraste politiker. S har kört utrikespolitiken i botten.

Uppe med tuppen idag. Till jobbet. Sympatisk insändare av Mats Gunnarsson i SmP även om jag inte riktigt förstod vad han var ute efter. Avstår från att skriva i Smålänningen eller att polemisera mot Mats i SmP. Vi har ändå respekt för att vi gör vårt jobb på riktigt.

Nu till dagens program. Och Du får som vanligt en fortsatt rapportering. Helt rimligt efter som många läsare av detta är med och betalar min lön. Och levererar skatt till den gemensamma välfärden.



PS Har haft problem med att komma in i min dator hela helgen. Inte så mycket nytt att tillföra, men ändå!

Diverse möten på fredagen. Hela jäkla dan till 18.00. Körde till Gbg i helgen med lilla frun för att hälsa på dottern Rebecka. Trevlig helg med henne och sambon i nya lägenheten.

Tillbaka till Växjö tidigt em. Möte med moderaterna. Diskuterade diverse spetsiga motioner bl a om förbud mot tiggeri.

Ny härlig arbetsvecka.

Var superdeppig efter att ha varit på Vida i fredags. Nu känns det bättre! Och innebandyn går som tåget!

DS


Växjö 20150315

Bo Frank