fredag 6 mars 2015

Mot avgrunden

Läser intervjun med MUF:s ordförande i Dagens samhälle. Den politik han förespråkar skulle föra borde partiet och Sverige mot avgrunden om den genomfördes.

Lite sent iväg från Arlanda. Läste Donna Leon, drack ett glas vin oolabärsbch pratade med trevliga medpassagerare.

Flygbussen var seg in till stan. Eftersom jag var en och halv timme sen till styrelsemiddagen så skippade jag den.Och checkade in på Radisson i st är kället. Fixade alla mejl och läste så Donna Leon tills dess jag somnade.
¨
Uppe med tuppen. Skönt att se lite riktig TV. BBC och CNN. Inte som svenska nyheter som ofta har ett vänsterperspektiv på tillvaron.

Intressant att läsa Dagens Industri igår. Om 210 gubbar över 70 lämnade börsbolagens styrelser och ersattes med män skulle det bli jämställt. Skönt att kvinnor från näringslivet vågar prata om kvotering och inte gå på den manliga myten om att det är kompetens som skall gälla. Det sista är ju självklart, men manliga valberedningar umgås inte i miljöer där det finns kompetenta kvinnor. Politiken är ett föredöme. I detta avseende
Inte smickrande i jämställdhetens namn att läsa om Gustav Fridolins "svarta " barnvakt. Men dagens politikerlöner medger inte vita "barnvakter" för den som jobbar nästan dygnet runt. Träffade en mp igår i Stockholm som sa att Maria Wetterstrand en gång sagt, hellre en barnvakt en ännu en politisk sekreterare.

SSU vill uppvakta mig idag kring något jippo om jämställdhet. Ena veckan islamafob och nu vill de träffa mig för att överlämna nån lista. Har meddelat att jag inte ställer på deras jippon, men om det är seriösa och vill föra samtal med mig om jämställdhet, så ställer jag gärna upp. I kraft av mina erfarenheter har jag säkert ett och annat att tillföra ungdomen. Och min ungdomliga entusiasm finns också kvar. Kan också konstatera att SSU har en mer nykter syn på flyktingpolitiken än MUF.

Från mitt rum ser jag in i en av alla dessa gigantiska plenisalar i Europaparlamentet. Det hade varit roligt att också ta sig an ett sådant uppdrag. Och få utmana och utmanas av politiker med annan bakgrund och en annan agenda.

Nu snart iväg till styrelsemöte med Energie Cities ( Mayors Convention ). Vi är åtminstone 10 länder i denna styrelse. Och går det som det ska så pusslar jag med en två och halv åring i Stångby ikväll.

Skall också börja läsa en bok om Korea. Skall dit i april.

Lakers ångar på. Frågan är hur många hjärnspöken Örebro ger upphov till?

Har vant mig vid nya SmP. Hoppas de fått ordning på trycksvärtan. Min mor kunde knappt läsa tidningen i början. Men får fråga. Till mor på middag på söndag. Och på tisdag fyller hon 89. Och då tar jag emot Elisabeth Svantesson som leder vår s k integrationsgrupp. ES är en smart och bra person. Däremot är det väl bara hon som vilken "löplina" som partiledningen gett gruppen.

Bryssel 20150306

Bo Frank