torsdag 2 april 2015

Ingen stilla vecka! Lite nyheter. Största möjliga lycka....

Någon stilla vecka har det inte varit för min del. Förrän just nu. Men då finns det andra arbetsuppgifter som bara delvis är avkoppling.
Måndagen. Möten och åter möten. Var på en mycket klent besökt men desto bättre Rotary-lunch. Biskopen summerade. Svårt att ersätta biskop Jan-Olof. Bara ett möte på kvällen. Vanlig tisdag. Möte med vår projektledare kring höghastighetsjärnvägen. Moderat gruppmöte inför arbetsutskottet. Så gruppmöte med femklövern. Arbetsutskott. En del proffsiga dragningar av kommunala tjänstemän. Är bra på att leda möten på ett effektivt sätt. Drivs av min otålighet - bokstavsförkortning. Lunch med Musica Vitaes nya orkesterchef. Och bedyrade mitt stora stöd för orkestern. Som vanligt. Möte inför resan till Sydkorea. Träff med en företagsledare. Och senare en ordf i en invandrarförening. Som inte oväntat hade åsikten att det inte är bra med hur stort flyktingmottagande som helst i Växjö. Inte minst med tanke på de ökande sociala spänningarna.

Hockey. Herren hör bön. Rättvist att Lakers vann. Göteborgarna var ju utspelade stundtals.

Onsdag. 1 april. Tre samtal som var sura för att kommunen ville lägga 100  miljoner till på flygplatsen. Sa att det var en bra investering att jag var glad för att alla partier står bakom denna turistsatsning. Två var resonerande. Och då påminde jag om datum. En råskällde. Och då sa jag att detta egentligen var min idé och att jag inte backar en millimeter.

Presskonferens om bostäder i kommunhuset. Trodde inte att utredningen skulle bli så positiv. Besynnerligt initiativ. Innan sommaren sa Per Schöldberg att han fått en idé som han ville diskutera med mig. Om kommunhuset. Och jag frågade då om det var att bygga om till bostäder! Det var det. Vi höll på detta över sommaren och tog det som ett alliansutspel. Och i en valrörelse sågar sossar allt
av ren reflex. Nu när mp fått se utredningen är de också med. Det hela skall bli bättre och billigare. Och förvaltningar kan spridas i kommunen. Bra för City med fler bostäder. Kommunen får ett hus man kan vara stolt över och som sammantaget kostar mindre.
Möte med kommuner och regioner om höghastighetsjärnvägen. Vår f d planeringschef Kristina Thorvaldsson är en av Sveriges bästa projektledare. Frågan är enkel. För 260 år sedan predikade den engelske filosofen Jeremy Bentham största möjliga lycka/njutning för störst möjliga antal. Med denna "nyttoberäkning" så kommer sträckningen att gå via Växjö.

Sent hem. In med lammstek i ugnen. Hustruns otroliga dotter på besök. Femspråkig, fäktar, idrottar, social, envis som en lus och ser bra och trevlig ut.  Studerat i sex länder gör nu master i Köpenhamn. Så kom min mor. Pigg som en lärka. Tog ut lammet vid 71 grader, lätt rosa. Smak av rosmarin och vitlök. Myntagelé. Vi åt gott. Ett kryddigt nytt portugisiskt vin. Färska jordgubbar. Kortspel.

Gick på frukostmöte med Rotary. Somalisk kvinna på inval i klubben. Tog med mig hustruns dotter och en god vän. Ser att sossarna i riksdagen agerar som talibaner. Plockar ner tre hundra år gamla konstverk som föreställer lätt klädda kvinnor. Detta sker helt utan debatt. Ofattbart. En kulturskandal. Hur kan detta fortgå. Vi upprörs när talibaner slår sönder antika skulpturer men gör samma sak själva. Och hemskt att politiken lägger sig i konsten. Historierevisionism. Utrotningen av judar har inte ägt rum. Och Pippis pappa var inte negerkung!

Åkte förbi Håkanssons maskinaffär och köpte en ny motorsåg. Tänk vad trevligt att kunna spontanshoppa en motorsåg eller en ny skördetröska mitt i stan.

Lycka. Att starta en ny motorsåg. Och se hur den som en vass kniv skär en klick smör. Slavade sex timmar i trädgården. Drog igång jordfräsen och körde upp potatislandet en första gång. Håller på med detta så länge jordfräsen startar. Att den går igång på andra draget. Ofattbart. Kör den fyra gånger om året.

Det har haglat och regnat. Jag går inte in. Ger mig aldrig!  Sågar, beskär, planterar och räfsar.  Skulle känna mer glädje av detta utan att känna att man ligger efter, tidspress och att det måste göras. Enklare med ett stadsradhus med täppa i Borgholm? Fast ser nu hela havet här.

Nu spricker det upp.  Det är en underbar blåsvart Strindbergshimmel ute vid horisonten. Där man inte ser vad som är hav och vad som är himmel. Nästan som i paradiset! Anna Tenje sms-ar att hon tar vägen förbi Blekinge på resan till Blåkulla. Skall jag få en uppsträckning? Finns faktiskt några jag lyssnar på. Fler än många tror. Men några kan få mig att ändra åsikt utan att argumentera. Avslöjar detta senare.

Inga kanaler för hockey här heller. Lyssnar på radio och ägnar kvällen åt kommunala texter till budget 2016. Skall bli skönt att få komma hit någon gång utan en enda jobbförpliktelse.
I morgon skall jag skriva om senaste numret av Dagens Samhälle. Och lite annat.

Glad påsk. Skulle gärna vilja åka med damerna till Blåkulla och lyssna av vad de säger! Mer det kanske inte är möjligt.

Blekinge 20150402

Bo Frank