torsdag 9 april 2015

MVG idag

Tidigt med T-bana till den jättelika konferensanläggningen. Deltog i ett möte med 150 borgmästare på scenen. Som alla skulle " vittna" .

Lunchlåda av annorlunda slag. Dallrande saker, starka saker och lite vanligt ris. För att få vatten skulle man ha egen vattenflaska med sig.

Pratade så på en workshop tillsammans med borgmästare från Sydafrika, Australien, Korea och Buthan. Gjorde bra ifrån mig och fick flest frågor. De som har engelska som modersmål läste ur manus och jag körde som vanligt spontant och på fri hand.

Minglade så med borgmästare från säkert 25 länder. 100 länder med på detta möte. Ogillar när borgmästare på bortaplan pratar skit om den egna regeringen även om de har rätt. Känner att vi har en hel del att lära från andra städer. Vi har en jäkla tur som har gott om skog och sjöar. Även om vi använder detta bättre än länder med samma förutsättningar.

Har det bra. Retar mig bara på en del svenskar som inte klarar av att hälsa ordentlig och som flackar med blicken och kanske bryter en del mot klädkoden. Gäller dock inte Växjö.

Nu på hotellet för att byta om till Seouls borgmästares galamiddag för borgmästare. Och genom lite fiffighet deltar vi alla tre från Växjö.

Rapport betydligt senare. Flyger till Stockholm i morgon och skall tillbringar helgen där.

Nu svara på alla mejl. Och byta om till mörk kostym och en svart Beatespin. Och som alltid. Världens bästa dörröppnare för samtal. Alla har en relation till Beatles. T o m borgmästaren från Buthan. Som utan att ha gått genusförskola har en klänningliknande dräkt. Men det kan jag ta en annan gång.

Har också under dagen fått inbjudningar att prata till Japan, Italien och Taiwan. Nappar nog på en dessa under året om jag kan få till det.

ICLAI ville också ha mig på ett möte i Bryssel i oktober. Får se om jag ändå är där på något annat inplanerat möte.

Bo Frank
Seol 20150409