tisdag 12 maj 2015

Femklöverns budget 2016, Miljösatsningar och Migrationsverket ( Och Beatles)

Fick idag glädjande besked att AKB ev kommer till Växjö nästa måndag. Bara att ändra alla planer om AKB vill ha mig med på någon programpunkt. På Fredriks tid fick man läsa i tidningen att han varit i stan. Tacksam för ledare i SmP. Alla partier borde säga samma sak. Om man gillar det öppna samhället med respekt för människovärdet!

Åkte i måndags på sedvanlig budgetberedning i Borgholm. Med femklövern och olika tjänstemän. När vi åker har vi respekt och det är två från varje parti. S och v kom  vid lunchtid idag och löste av oss och "tog över" tjänstemännen. Gemensam lunch! Tre gånger så många s som v. Visar på hur olika vi ser på att arbeta tillsammans inom "blocken".

Femklövern satte det mesta av budgeten. Den presenteras 2 juni. Och bostadsdelen presenterar vi redan nästa tisdag!

 Nu arbete på hemmaplan med budgettexter. Per S ( c) och Lars E (mp) håller ihop detta. Min insats är att försöka hålla i siffrorna. Mitt sämsta ämne i skolan, men Växjö har gått plus under alla år jag haft det yttersta ansvaret. God stämning. Tror inte att mp får större genomslag i någon annan kommun. Miljö och mångfald. Känner att jag personligen och mp är samma sak i gröna frågor.

Innan middagen igår gick Anna Tenje och jag sedvanlig supersnabb powerwalk till slottsruinen och tillbaka. Gick en timme! Vackert. Ljudmatta av fågelsång. Trevligt att gå på Prinsessans Estelles stig!

Var upp vid sex idag på morgonen och gick en runda i hamnen. Skulle kunna tänka mig att bo i Borgholm. Fortsatte budgetmötet. Och körde hem en timme efter lunch. S och v i sitt rum och arbetar med sin "skuggbudget". De kan ju lova vad som helst utan att behöva ta ansvar för konsekvenserna.

Lämnade Borgholm 14.30. 22 grader, sol. 10 grader över Ölandsbron. Så började regnet. Hela vägen till Växjö. Hemma 14 grader, ösregn.

Fick det "glädjande" beskedet att ett hotell i Växjö kan bli flyktingförläggning. Trots att kommunen försökt tala om för Migrationsverket att Växjö tagit tillräckligt ansvar. Djup misstro från min sida mot Migrationsverket som inte vid något tillfälle hört av sig till kommunen.

Till kommunhuset. Gick igenom post. Och besök. Någon person t o m gått till kommunen för att tacka mig för mitt ställningstatgande i Burkadebatten. Självcensur i vårt land som skrämmer politiker till tystnad!

Gick hem i ösregnet. Har en del att fixa hemma. Uppslag till några texter till min "miljöbok".

Och i skrivande stund spricker det upp. Skall på diverse möten i morgon. Skulle jag träffa Lennart Värmby i morgon för att prata regionala miljömål!? Får kolla.

Skall snart koppla av med lite matlagning. Och klår naturligttvis aldrig Karin Fransson!

PS Läser i SmP att Let it be hade premiär för 45 år sedan En slamkrypare. 13 maj i USA och 20 maj i Europa( England) Har säkert sett filmen 30 ggr )


Bo Frank
Växjö 20150512
rev 20150513