lördag 2 maj 2015

Grönt, gult, rött och blått. Anna Dahlberg

Satte lilla mor på tåget till Göteborg. Mamma skall tillbringa långhelg hos min dotter i Göteborg. Varje gång man kommer till "stationen" blir man bara sur. Skräpigt, ett grusupplag på perrongerna, äckliga, ostädade hissar och en erbarmligt dålig miljö. Och få p-platser för att lämna/hämta. Fast det sista är kommunens fel.
Samtal från medborgare som fått inbrott. Och läser att nästan inga inbrott klaras upp. Det visste jag i och för sig innan. Skulle kommunen vara ansvarig för polisen och inga inbrott klarades upp skulle jag inte bli omvald. Jag för nästan varje vecka samtal med Per Schöldberg om när det är dags att väcka frågan om en kommunalisering av polisen. Kanske mera ett rop på hjälp än en seriös analys!? Men vi kommer allt närmre denna punkt. Får se om Per eller jag först tar bladet från munnen. Vi anser dock att polisen inte har de resurser som behövs i Växjö.

Körde via Blomsterlandet ner till Blekinge. Satte på värmen.

Körde in till Maxi för att proviantera. Fick där ta del av något osmakligt. En medelåldersman förde inför alla kunder ett provocerande samtal med en kollega om nedskärningar på charken och var mycket upprörd. När jag samtidigt såg in på charken blev jag lika upprörd, där fanns åtta personer och ingen kö till charken. Mejlade sedan in denna upplevelse till Maxis chefer. Går alltid vidare med allt på stört. Borde kanske inte lägga mig i  allt. Men jag är ju den jag är.


Vid huset igen.  Grönt, grönt, grönt, gult, gult. Vad det vuxit på två veckor. Och gullvivor och påskliljor över allt. En och annan gul tulpan.  I alla gamla krukor med pelargoner hade det börjat komma upp små, små nya grön/gula skott. Ogräset på grusgångarna har börjat sticka upp. Regn, satte upp regnmätare.  Eldade brasa och försökte få upp värmen med whisky. Läste. Köpte fyra nya pocket i veckan. Min lilla mexikanska sol klagade som alltid på brist på värme och gick in i en av alla dessa gamla Agata Christie som bara ligger över allt.
Samtal med vår egen energiminister, Elisabeth Svantesson, vice partiledare och ordf i min arbetsgrupp. "Energiminister" därför att ES arbetar alltid och har så mycket energi. Bra samtal om tidsplanen för vår arbetsgrupp. Och när man kan börja kommentera. Lojal mot min ordförandde, men kommer att säga precis det jag vill vid rätt tillfälle.

Kryddig lax, färskpotatis, sparris. Gott sydafrikanskt Fair trade vin, Köper nästan uteslutande Fair trade/organiskt.

Röstade rött. Var inne på ornitologernas hemsida för att rösta fram vår mest populära fågel. Röstade på rödhaken. Min favoritfågel. Tänker följa detta.

Så tog Sverige - Tjeckien. Tänkte på Lakers bedrifter.

Förkyld?

Blått. Det var mitt parti förr. Men nu vet till sjutton hur det är. Kanske dags att gå till val på De gamla moderaterna, ORGINALET. Som alltid hade bäst politik i alla avseenden men som aldrig vann val. Och det är ju det som är trixet. Bästa politik eller näst bästa politk och vinna val. Nu får Ebba Busch T ta upp de gamla moderaternas mantel. Hoppas hon fixar det. KD behövs i svensk politik. Någon jäkla moralisk kompass behövs.

Vaknade av att det börjat blåsa upp. Var är mina näsdroppar?

Ut i trädgården?

Först göra frukost till min lilla fru, när hon behagar nedstiga från sovrummet.


Anna Dahlberg skriver idag i Expressen on hur regering och politiska partier tävlar om att ge kommunerna springnotor för allt möjlig. Och så är det i ett land där kommunerna tar ansvar och staten saknar ansvar.

Bo Frank¨
Blekinge 20150502/03