onsdag 1 juli 2015

Skönt att få åka hem!

Igår. Seminarium om krisberedskap. Lysande inledning av Uppsalas landshövding. Lärorikt. Medverkade på ett kaxigt sätt på ett jättemöte om tillväxt med ministrar och bakdirektörer som andra medverkande. Fick en del spontana applåder. Pratade om Växjös förträfflighet.  Efter mig kom Karl Petter Thorvaldsson som hade lösningen på allt. Kommer du också från Växjö frågade moderatatorn Peter Nygårds? Ny applåd. Men Kosta är ju inte långt från Växjö.

Som priscermoni i Almis stora tältvinno. Fick pris som Årets Nybyggare. Finns det någon kommun som fått så många utmärkelser som Växjö? Tror inte det!? Almis vd Göran Lundvall kom fram till mig och påminde mig om ett mejl jag skickat för 10 år sedan. Jag hade skickat ett svavelosade mejl om att jag inte går på enkönade konferenser. Det var 12 män och inga kvinnor som inbjudna talare! Han tackade mig för mejlet och sa att det var en bra väckarklocka!

Smet in på ett annat möte. Lite tråkigt. Snabbpromenerade med hustrun längs stranden i stället. Hem och bytte om. Nytt mingelparty. Träffade två kommuner i snabb tillväxt. Luleå och Sundbyberg. Sossarna i Luleå skryter om att en av deras framgångsfaktorer är att dra nytt kapital till stan bl a genom att minska sin s k allmännytta. Men det biter inte på s i Växjö. De klarar ju inte ens av att Oliver vill ta hjälp av experter för att få snurr på arbetsmarknadspolitiken. Alla tankar skall tänkas i kommunhuset. Basta!

Gick förbi storbildsskärmar och såg straffarna.............

Skall runt på nya workshops idag. Men skönt att ta fembåten och åka hem. I morgon företagsbesök i Alvesta kommun. Inget jag kommer att avhandla på denna blogg. Räknar med att min mentala ledighet, om den någonsin kommer, blir i samband med Paul McCartney nästa torsdag. Glad sommar förresten, alla läsare av denna blogg. Tacksam för att ni finns. Och kommer med kommentarer då. Det uppskattas.


Bo Frank
Visby 20150701