lördag 26 september 2015

Lördag och kontroversiellt ställningstagande utan värdering

Satt nästan en tre kvart i rondellen in till Kalmar igår,  sen em. Över bron flöt det på. Deras Fagrabäcksrondell. Till min syster med lilla mor. Snabb promenad vid stranden. Till Eriksöre. Den som inte varit på Öländsk skördefest kan inte företälla sig hur fint det är på hela Öland. Improviserat besök eftersom jag blev klar tidigare i Stockholm än beräknat. Köpte julklappar. Fint hantverk. Systern bjöd på goda laxar och räkor med vitt från Nya Zeeland.
Sov i ett gammalt hönshus med 14 grader inomhus. Bästa sömnen på månader och ändå hörde jag alla hästar skrapa i det sammanbygda stallet.

Till Blekinge. Var där redan vid 09.30. Även en slö miljöbil kan gå fort med rätt förare.

Klippte gräs. Plockade några äpplen och plommon. Körde till Karlshamn och bjöd mor på god lunch. Satt ute och åt i solen vid Vägga. Lilla mexikanska solstrålen är med barnbarn i Lund och Köpenhamn. Jäklar vad man hinner med. Några samtal idag med anledning av mina uttalanden i DN. Som missat hela min poäng i vanlig ordning. Färre flyktingar, men fler skall vara delaktiga. Och Växjö kvarstå som föredöme. Dessvärre vill en del jounaslister bara ha det man vill. I detta fallet att bara måla upp en bild av ett splittrat m om tvång med flykingmottagande. Här är SmP den enda tidning som sätter mina åsikter i den begriplig kontext. När de avhandlar detta ämne.

Till Växjö. Och till Vida där jag utnyttjade några av kommunens biljetter för attb bjuda med personer som aldrig varit på match tidigare. En del av våra sex biljetter går till diverse välgörande saker, representation etc. Kommun har sagt nej till en egen loge. Det har vi heller inte i Myran.

Skakigt. Vi vann. Nu är vägen öppen till slutspel. Men man kan inte ha spagetti i benen som Lakers haft tidigare!

C. Max Nato och mest flyktingvänliga partiet. Vem kunde trott det för något år sedan. Alla partier utom s förflyttar sig.

S gjorde dock bra för Sverige i FN under dessa dagar. Å andra sidan konsensus kring detta. Löfvén och Margot framstår dock som lättviktare mot Reinfeldt och Bildt. Ni läste rätt. Hissade Reinfeldt som jag aldrig träffat under hela hans statsministertid.

Nu fixa hemma. Sent. På jobbet i morgon,  efter frukost hos mamma. Och så förbereda middag för lilla fruns återkomst och våra kinesiska vänstudenter.

Ser på nätet att Gunnar Elm fått utmärkelse. Välförtjänt. Få har slitit som Gunnar och inte sparat på sig själv.


Bo Frank

Växjö 20150926