lördag 17 oktober 2015

Ny flyktingpolitik - andra begravningen på en vecka! Och nya Anna Kinberg Batra ( S backar)

Förra veckan decemberöverenskommelsen. Och nu Reinfelds flyktingpolitik. Det går snabbt i politiken när det väl sker. Jag känner att jag ändå bidragit till att vara med att förändra vår flyktingpolitik bort från en extrem ståndpunkt. Tror dock att vi måste ta ett steg till för att strama åt. Och nu kräver socialdemokratiska kommunalråd det jag krävt under lång tid. En uppgörelse mellan m och s om en mer återhållsam flyktingpolitik.

Öppna ditt hjärta har ersatts med Öppna dina ögon och öron, koppla på din hjärna och ha ett gott hjärta. Sverige står inför utmaningar som inte gör att vi får se fler rubriker i SmP om huruvida det fattas en köttbulle eller två för en gymnasieelev.

Dock synd/typiskt att inte partiledningen vill att moderatstyrda Stockholmskommuner skall ta emot flyktingar. Man gick förbi den frågan med största möjliga tystnad i dag på stämman. Gärna flyktingmottagande, men inte där jag själv bor. Men det lär riksdagen rösta igenom ändå med hjälp av fp.

Det är som Margit Silberstein sammanfattade på TV i em. Det är som om hela partiet andas ut!

AKB gjorde att starkt och tydligt framträdande idag. Vägen ligger öppen för att ta över Sverige senast 2018. Dock lite orolig för att det är för mycket hippa storstadsvärderingar från innefolk som kan ta sig in i partiets politik. Stureplanscenterns värderingar finns hos en del m.
¨
Min kollega Magnus Gunnarsson väcktes i morse 02.30 över att det brann i en kommande flyktingförläggning i Kånna. Självantändning!? Så säger polisen ibland när det brinner i Växjö! Det är fruktansvärt. Vi står inför en svår tid. Det har aldrig ställts större krav på ledarskap än nu. På alla nivåer. Jag lever varje timme med olika medborgares förväntningar. Sms, telefonsamtal. Allt mer sällan mejl eftersom folk vet att de hamnar i ett diarium om det berör mig som politiker. Och det är väl den enda baksidan med offentlighetsprincipen. Att mejl i känsliga frågor inte skrivs av personer som är insatta. Desto viktigare för mig att personligen finnas tillgänglig på stan, på möten och träffa dem som vill se mig.

Stämmomiddag ikväll. Och underhållning. Brukar vara bra klass. Vi har haft Sven-Ingvars, Jill Jonsson, Lena PH, Magnus Uggla m fl m fl.

Har nu försökt åka tåg från Karlstad till Växjö?? En hel dag nästan. Hoppas få komma i alla fall till slutet av DFF:s match och förhoppningsvisa vara med och uppvakta. Kommunledningen återkommer med lunch/eller middag om det går vägen.

Förresten. Trevliga moderater från Skellefteå grattade Växjö till guldet på stämman. Idag. Och vi ser fram emot en ny final mot just detta lag.

En ganska nöjd Bo Frank.
för

PS S backar rejält. Ledande och skärrade socialdemokratiska kommunalråd vill göra upp med m om en tuffare flyktingpolitik. Nu har deras kommunalråd satt igång precis som hos oss. DS


Bo Frank

Karlstad 20151017