fredag 16 oktober 2015

Idealism och realism - en annorlunda stämmobetraktelse!!!

(Direkt ur mitt minne! Hoppas det blir rätt)

Nu är jag led vid tidens schism
emellan jord och stjärnor
Vår idealism och realism
de klyva våra hjärnor.

Det ljugs när porträtterat grus
får av konst och fägring
En syn som svävar ljus och skön
i skyn, är sann som en hägring.

Men strunt är strunt och snus är snus
om ock i gyllene dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.


Fröding









Fin middag med lilla Kronobergsdelegationen igår. Och det är den lyxen som partiet bjuder på vartannat år vid stämma. Allt föreningsarbete och liknande är givetvis oavlönat. Så är det i alla partier. Det betyder att lokala politiker lägger ganska många timmar per månad på sådant arbete.

Vi hade roligt. Skrattade. Och högt i tak. Smågalet. Förfest på Anna Tenjes rum. Var väl ca åtta personer.

Stämman började idag. Har tjänstgjort till 20.00. Sedan tar Oliver nattpasset för mig. I hans ålder kunde man vara uppe tre nätter utan att sova speciellt mycket.

AKB vänlig/trevlig och hälsar på alla hon kommer åt. Det blir bara bättre och bättre.

Har idag avhandlat några politikområde. Deltog inte i att köra över partiledningen om LAS. Och det spelar ingen roll. Hos alla partier är besluten mera vägledande än definitiva. Tror dessutom att det är fel att gå in i en valrörelse och få höra av s, sd och LO att m vill slopa LAS för att ge flyktingar förtur till arbete!!!  Detta är ju inte sant, men vet hur det kan låta i en buskagitation. Är ganska skicklig på att fatta hur olika frågeställningar kan omtolkas i en valrörelse. Det är inte MUF! Som har klen erfarenhet av detta! MUF har lösningen på alla problem. Och SSU. Och det hade jag i 20-årsåldern.

Var bara uppe idag och skröt om Växjös bostadsbyggande när andra ojade sig över alla problem. Fick en hel del positiva omnämnanden. Utvidgar min blogg. SmP ej på plats. Dock andra lokaltidningar i landet. Partiet har en bra politik för att plocka bort länsstyrelsen i planprocesser. Och minska möjligheterna för rättshaverister. Har som väl är inte många i Växjö. Växjöborna är de mest utvecklingsbenägna i Sverige.

Anna Tenje bra i presidiet. Första personen att komma in i partistyrelsen sedan Hedenhös. Hoppas det blir så i morgon!

Många kom fram till mig och gratulerade min ödmjukhet i Dagens Samhälle. Där jag var på ett minst sagt stort uppslag. Noterade också en och annan Jante. Men! Det saknas profiler/exhibitionister i vårt parti. Och i politiken. Och folk blir så rädda för att vara annorlunda. Och det blir mer och mer strömlinjeformat. Hur många sossar har inte fått lämna alla uppdrag för att man uttalat nåt som åsiktsmaffian bedömt vara kränkande för invandrare!??

Politiken håller på att bli till en klinisk matematisk modell. Där allt skall vägas på en guldvåg med ett atomurs avvikelse.

En stämma. Var har alla gamla kämpar tagit vägen? Det är bara jag kvar i hela Sverige i min kommunalrådskrets!? Och är bara 61! Massa nytt folk. Som upprepar vad andra redan sagt. Skickligast rent retoriskt,  är en del muffare.

Firade m-kvinnor 100 år. Det första politiska kvinnoförbundet i landet. Bra uppvisning.

Bra tal av partisekreteraren. Gillar faktiskt honom. Men han talade heller inte om hur vi skall lösa integrationen. Har dock fler bättre förslag än andra partier.

Lite åtstramning på marginalen om vilka som får komma till Sverige, åtstramning av anhöriginvandring, arbets- och utbildningsplikt och snabbare utvisning av folk som skall avvisas. Men detta nästan nämns i förbigående.
Mera av arbetslinje. Att jämställd het skall gälla alla! Hur svårt kan det vara att säga att man får ta seden dit man kommer! Det kommer jag göra i morgon.

Måste på fyra minuter tala om 1. Att strama åt omfattning och bidrag. 2. Att kommunerna inte skall behöva  betala för den flyktingpolitik som regering och riksdag beslutar. ( Det skulle betyda stora skatteökningar för kommuner som är svaga/generösa/redan tagit sitt ansvar. 3. Att alla kommuner måste tvingas ta ansvar. M pratar en sak centralt men de flesta m-kommuner gör lite eller inget. Och de flesta ombuden kommer besynnerligt nog från kommuner med lågt flyktingmottagande/kunskap om verkligheten. Inget händer i Sverige. Allt händer i en kommun. Och kommunstyrelsens ordförande får stå i skottgluggen. Inte en slingrande statsminister eller vaga partiledare! Jag lever med detta dygnet runt. Men förr eller senare blir det någon annans problem.

Rikspolitiken lever sitt liv. De behöver inte som polisen sluta prioritera villainbrott, vanliga barn som kanske far illa, fixa hotellrum åt folk i nöd, snabbplanera nya skolor, hitta lärare, betala ökade social bidrag, träffa medborgare som får 400 flyktinar som nya grannar, kanske avhysa tiggarläger som invaderar privat mark, inte som polisen sluta att åka på vanliga snatterier eller fixa mer pengar i kommunens kassakista. Rikspolitikerna möter inte medborgarna varje vecka på ICA/Konsum/gågatorna. Det är knappt igenkända. Men det är jag. Och mina kommunalpolitikerkollegor. Och vi får ta allt.

Sverige skall med värdighet vara ett föregångsland. Men det finns gränser för allt. Och nästan ingen pratar om gränserna för vår förmåga. Sverige kan inte vara en isolerad ö i världen.

Tillbaka till dur.

På restaurangen igår. Foton på Beatles i Karlstad. 52 år sedan. Och på Jimi Hendrix som också var här. Dock några år senare!

Många trevliga pratstunder med moderater man fortfarande känner.

Samtal med lilla frun. Ogillar att vara borta utan henne.

Och det bästa av allt. När jag kommer hem!  Gå omkring o prata med medborgare. Upplever mest stöd och glädje av alla underbara kommunmedborgare. De vet att jag gör vad jag kan och att jag pratar i klartext. Om allt. Och att jag är nåbar och lyssnar!

Kommer att utvidga mina medborgarsamtal på stan än mer!



Bo Frank

Karlstad 20151016