fredag 27 november 2015

Bland guldtjejer och om flykten från havet......Sätter aldrig mer min fot i USA...

Var igår på på SKL över dagen. Mitt månadsmöte med samhällsbyggnadsberedningen. Min vän- och trätobroder Johan Perssson ( KSO i Kalmar) kom med en lysande idé som kommer att ge eko! Och jag instämde in ren ryggmärgsreflex! Och ÅKB också tror jag!

 Snart får kommunerna ansvaret för alla återvinningsstationerna. Tillgången på bra dricksvatten är hotad på många ställen i Sverige bl a genom klimatförändringarna. Även här ligger Växjö på topp i Sverige. Vi har det bästa vatten som finns under överblickbar tid. Ännu en bok på second hand på Söder. Börjar bli konstig som köper "nya" Agatha Christie när jag redan har dem. Och läser om dem när jag redan läst dem.

Kom hem exakt på minuten till vår mottagning av DFF:s guldtjejer. Middag på konserthuset med laget och delar av styrelsen. De unga damerna på sedvanligt gott humör men denna gång iförda den ena vackra kreationen efter den andra. Är glad för att kommnledningen fick visa laget vår uppskattning. Kommer att se så många matcher jag klarar av nästa säsong. Damerna gör en helseriös satsning och jag visste inte om att de tränade så mycket!

Hemma innan 22.00. Lakers vann igen. Trea i tabellen.

Är med i för många föreningar? Kanske inte. Igår kom både Sveriges Natur - SNF:s tidning - och Nordens tidning - som är Föreningen Nordens medlemstidning. I Sveriges natur fanns ännu ett reportage om Kiribati. Landet som kommer att dränkas av stigande havsnivåer. Den globala uppvärmningen kanske ger fler flyktingströmmar än krig framöver. Kanske ekosystem som kraschar genom att växter och djur sprider sig till nya platser. Känner behov av att gå in i den svenska julbubblan och om möjligt få lite ro.

Idag diverse småmöten. Skall bl a fotas med vår miljöstrateg Julia Ahlrot för femtioelfte gången. Denna gång för Kommuninvests tidning. Också möte med IKEA under dagen.

Lite sorgligt att läsa dagens artikel om curlingen. Men det är inte försvarbart att lägga mer än en miljon årligen för några få vuxna idrottsutövare.

Första advent. Har besynnerligt nog inget på programmet ikväll. Finns säkert någon konsert eller nåt. Vi får plocka fram adventssakerna. Finns det något vackrare än en enkel Fling? Lördag en del med moderaterna. På söndag en del jobbförpliktelser. Och naturligtvis besök i någon kyrka. Det är en härlig tid med mycket musik/konserter framöver.

Nästa vecka har kommunstyrelsen julavslutning. Och genast därefter drar vi till Paris. Begriper inte var denna höst tagit vägen. Drunknar i injudningar att åka och tala. Allt från Beatlesföredrag hemma till klimatföredrag långt borta. Idag fick jag en ny förfrågan. Att hålla ett klimatföredrag på en restaurang i Paris nästa vecka. Vad gör man inte för lite mat. Restaurangägaren hade läst om Växjö!

Har alldeles för många inbjudningar nästa år också. Skall blocka alla lediga dagar nästa år för att vara i Växjö. Är tacksam för att få företräda Växjö. Både här och där!



PS. Nu har jag själv sett julgranen på torget. Spenslig och lutande. Det sista går att ordna. DS

PS PS Ordf i senatens miljöutskott, en republikan, gör allt för att för att förhindra att Obama träffar uppgörelser om att minska den globala uppvärmningen. Man skall aldrig hata nån, men jag räknar faktiskt rupublikaner som mindre vetande, extremister som gillar skjutvapen och som inte anser att kvinnan inte skall få bestämma över sin egen kropp. Sätter aldrig mer min fot i USA om republikanerna får genomslag för sin politik. Tänker skriva insändare till tidningar i Minnesota/Wisconsin.Har gjort det förut!  Och avser heller aldrig att besöka Ryssland och Kina igen!
Världens största länder styrs av skurkar!  Skall försöka koppla av nu! DS DS

Bo Frank
Växjö 20151127