onsdag 4 november 2015

Mexico City, Rom, London, Paris och Växjö - snart jul!

Lider med ridklubben som blivit av med sina sadlar. Det är för mycket skit nu. Och ny brand i Växjö.
Bättre med fler poliser än fler vabbdagar som uppenbarligen kostar stora summor i rent missbruk. Återinför intygen!

Kanada hyllas i Statsradion för att man tar emot 25 000 flykingar från Syrien. Inget om att de väljer de " enklaste" . Att de inte tar emot s k ensamkommande.

Löfvén vill att andra länder skall ta "svenska" flyktingar. Varför det? Vi har ju hör i åratal hur lönsamt det är för Sverige. 

Au-tisdag och kommunstyrelsetisdag. V som inte vill ha ett nytt kommunhus frågade varför det inte fanns krav på trä i beställningen. Och självfallet måste det vara en möjlighet. Per Schöldberg och jag pratade om detta idag. Kommunstyrelse i Braås. I nya Braåsgården. God lunch. Bra möte. Och plötsligt händer det. I ett anfall av stortsinthet köpte vi i det blågröna gänget alla yrkanden från s och v om internbudgeten. Och sd uppmärksammade ett redaktionellt fel. Alla nöjda och glada. Åkte på kvällsmöte till Alvesta för att träffa glada centerpartiser och ge min syn på bloggande.
Sen föreställning av Spectre med min lilla fru. Som dock inte var lika impad som jag över filmen. Dock av scenerna från Zockolotorget i Mexico City. Till detta torg köpte borgmästaren in Paul McCartney till mors dag 10 maj 2012. Som spelade för att par hundra tusen glada mexikaner. Med Mariachis på scenen när han gjorde Obladi Oblada. En låt Lennon hatade. Och så fyllde sir Paul Atzekastadion samtidigt några kvällar under denna resa.

Bra film. Bondbrudarna har ändrat karaktär. I tidens tecken.  Nedslag på många delar av jorden. Min fru påpekade att Bond är bra på att hitta på gator i både Paris, London och in andra städer.

Har hela förmiddagen kört runt med en dam. Journalist på The Guardian. Som varit ett par dagar i Europas grönase stad. För att skriva inför klimatmötet i Paris. Vi kommer att träffas där oxå då damen i fråga kommer att bl a besöka någon workshop där jag skall prata. Cheryl Jones Fur noterade idag att regeringen explicit uppmärksammat Växjö i ett uttalande inför klimatmötet. Vi besökte många institutioner som t ex  förskolan på Vikaholm. Egen kock, ekologisk mat i ett passivhus. Finns det bättre förutsättningar för förskola på denna jord?

Fick en fråga på jobbet varför jag inte hade min svarta sammetskostym typ S:t Pepper på mig lika ofta? Tog det som en intäkt till att använda lunchen till en lätt intervallträningm runt sjön. Börjar se för jäkla otränad ut. Inne i period med lite träningsmöjligheter/goda middagar. Och har mamma hemma på middag ikväll. Ekologisk lammstek, alldeles för fet sås, förmodligen.

Tänkte på kommunala förbättringsområden när jag åbäkade mig runt sjön. Och att en del citybutiker måste utvecka sin servicekänsla. Och att jag skall ta en sväng till BG i nästa vecka. Rätt logiskt att om en politiker föreslår nåt så är det en naurlag att media skall hitta några som är emot. Oavsett ämne. Dessvärre kryllar det av kollegor som aldrig förslår någon förändring överhuvudtaget av rädsla för rubriker i tidningen. Tystnaden är påfallande. Och det smygs och hummas. Det är inte min stil. Och den är vinnande i längden hoppas jag.

Tiden går.  Om en månad har kommunstyrelsen sin julmiddag. Vi brukar växla ställe. Och i år är det sossarnas tur att bjuda på rejäl glögg med skumtomtar innan middagen.

Nåt du funderar på? Ring eller sms:a så ringer jag upp. Mejlar du måste jag diarieföra det hela!

0705841390



Bo Frank
Växjö 20151104