torsdag 31 december 2015

2015

Flyktingströmmar, IS och klimatmötet i Paris. Det var väl det som var 2015. Tycker att jag fått med det mesta i både SmP och Magazinet. Ryckte tidningarna i lådan 05.30 idag på morgonen. Visst, novellerna kunde vara mer välskrivna, men de tillkom som en hastig ingivelse en söndagsmorgon i början på december. Uppskattade Cheryls artikel i SmP idag. Och speciellt glad över att Ritah Kivumbi fick vara en av spanarna för året som gått. Tror att hon gjorde fem mål i matchen mot Karlskrona. Jag var där. Och roligt att se hur SmP:s idrottsredaktion lyfte tjejerna med stor respekt. Också imponerande.

Och det är klart. SmP:s spanare visar också på årets som gått. Körde jämnt med Hallam i två grenar av tre i en biltävling i somras! Och ny biskop efter Jan-Olof som varit en lysande biskop, präst och människa. Önskar Fredrik Modéus lycka till!

Växjös invånare gör staden och kommunen. Jag får sola mig i glansen eller ta "skiten" när det inte är som det ska. Och det är väl så det skall vara.

Vad mer 2015? WTC igång, vattentornet borta. Var det inte Strindberg som skrev, här rivs för att få luft?  Pär Lagerkvistskolan har börjat byggas. Vikaholm har blivit en framgång. Jag trodde inte det från början. Bra planerat at kommunens tjänstemän. De idrottsliga framgångarna är väl dokumenterade. Öster skulle behövt en bättre start på säsongen. Och innebandyn bättre koll på ekonomin. Det finns att göra. Vi måste bli bättre på att göra stan tillgänglig för människor med funktionshinder av olika slag.  I kommunhuset är jag nöjd med det mesta. Utom att det finns folk som inte kan komma på avtalad tid för möten och samlingar. Blir tvärarg när inte alla klarar av att komma i tid för introduktionsmöten för nyanställda. Man kommer i tid, hel och ren!

2015 kanske blir det sista året under en lång räcka av år som kommunen gått med överskott.  2016 blir kärvt. Och därför är det bra att det finns reserver.

Ännu en gång. Stor tacksamhet för att så många Växjöbor visar mig förtroende i stort som smått. Även om jag reser en del så är jag alltid närvarande och lätt att få tag på. Det är så jag byggt mitt "varumärke".  Det finns tillkortakommanden. Är ibland för spontan i kommentarer och handlingar. Men aldrig oengagerad.

Ser i tidningarna att medborgarna tror att det mesta blir sämre i Sverige under 2016. Mitt stora orosmoln är att inte polis, rättsväsende och lagstiftning klarar av den tid vi lever i. Och det är både på skämt och allvar jag lekt med tanken på att landets kommunalråd skulle bli en egen kammare i riksdagen. Eller i vart fall kommunstyrelseordförandena för att det inte skulle bli för många.

Moderaternas förslag om 1000 nya poliser är bättre än noll som regeringen företräder, men räcker inte långt. Det skulle med den fördelning som idag gäller kanske tillföra Växjö fem nya poliser. När vi snart tappat 100 på några år!!!!!

Sverige behöver poliser med arbetsglädje, åklagare som inte bara lägger ner för att inte drunkna i ärenden och tingsrätter utgår ifrån att åklagarna inte bara åtalat folk för att det är roligt.

Den dag jag inte blir upprörd över nåt som som står i tidningen slutar jag tvärt med politik!

Tack kära Växjöbor för att ni stått ut med mig ännu ett år. Håll ut ett tag till. Kommer inte att leda moderaterna inför nästa val!


PS Drog igenom den nya Beatlesboxen med två DVD igår kväll. Och konstaterade att jag redan hade allt. Utom någon liten sekvens. Och utan aktuella kommentarer från Paul och Ringo. Dock en nyhet! Peter Goldman, svensken som producerade videon Strawberry Fields, fick jobbet för att han var svensk. Paul McCartney påstod sig gilla Ingemar Bergman! Wow! Allt går igen, allt. Som Strindberg skrev i Påsk. DS


Bo Frank
20151231