onsdag 9 december 2015

Ett ensamkommande flyktingbarn och några kineser............

I stället för ännu en övernattning, åkte kommunstyrelsens presidium och kommunchefen för en halvårsutvärdering,  över dagen. Till Louisiana och tillbaka.

Dit gick det galant. Tänk att åka direkt Växjö - Louisiana. Har gjort det dussintals ggr. Hem tre byten.
I Köpenhamn kom det in en liten kille. Ca 12 år. Biljett. Välvårdad. Bra vinterskor, bra jeans, präktig dunjacka. Mössa. Ingen packning. Med en ramlösa och en macka i en papp-påse. Jag sa hej till honom. Fattade. Frågade var han kom ifrån. Afghanistan sa han, på bra engelska. Småpratade och fattade att han kom från bra omständigheter. Men. Liten, skör. Trött. Vaksam, receptiv och med ganska bra koll. Tåget i rörelse. Har du ID, frågade jag? Nej, sa han. Polisen står och kolla på första stationen, sa jag. Tänk om det kunde varit min son?
Killen drog mot dörren. Men tåget i sakta rörelse. Hämtade tillbaka honom. Han såg hungrig ut, men vaksamheten var starkare än hungern.

Sa till honom. Svenska poliser slår inte barn. De är hyggliga. De kommer förmodligen att ta han om dig. Fick ur honom att en släkting väntade i Malmö C. Inte Hyllie. Hyllie första stopp. Polisen kom in i vagnen och hämtade killen. Jag frågade polisen vad som skulle hända? Soss får ta hand om honom, sa polisen. Jag sa till grabben att ringa sin släkting och berätta vad som hänt......

Övervägde en sekund att ge killen mitt kort. Avstod!? Funderar fortfarande på om det var rätt eller fel!? Att bli indragen!? En flyktingsmugglare som väntade!? Försökte nå Oliver R för att få fakta. Men antog att killen inte skulle bli satt på tåg tillbaka. Och det visade sig att det inte sker i normalfallet? Men vem var grabben? Och hans historia. Vet numera att världen är så liten så att jag kommer att veta. En dag.

Tågkrångel. Sverige ett u-land.

Tågbyte två gånger på hemvägen. I Alvesta steg det på fyra kinseser. Tre proffesorer i medicin och en tolk. Skulle till Linné.  Hälsade dem välkomna till Växjö. Du är en ovanlig svensk, sa tolken, svenskar är så reserverade. Småpratade.

Till moderatexpen. Lite sent. Möte med nya medlemmar.

Tog två mackor med mig hem till lilla frun.

Den afghanske killen, om det nu var det han var,  ligger på näthinnan. Känner att jag en dag kommer att få veta.

Urdålig krönika i SmP idag.  De flesta är dock bra!



Växjö 20151209

Bo Frank