onsdag 9 mars 2016

George Martin 1926 - 2016

Hustrun ringde mig på hoteller vid 06.30 och hade hört nyheten före mig. Skulle kunna skriva en längre uppsats rakt av om världens mest framgångsrike skivproducent. Tillika klassiskt skolad musiker, kompositör och arrangör. Beatles hade aldrig blivit 1900-talets största kulturfenomen utan George Martin. Han gav Beatles som omvittnat ett kontrakt och var med dem i princip hela tiden fram till sin död. Han lät Beatles tänja gränserna för sin musikalitet, arrangerade och ställde till
rätta. Mot slutet "flummade" Beatles ur och anlitade den mer eller mindre tokige Phil Spector. Paul försökte sig på att sköta allt själv. Men George Martin kom tillbaka. Paul McCartney har mer eller regelbundet jobbat med George Martin fram tills nu. Och med sonen Giles Martin som tagit över Beatles.


George Martins CV är värt en egen mässa. Antalet utmärkelser överträffar det mesta. Jag har läst alla böcker som jag känner till om och av Martin. Det kommer säkert flera nya biografier. För några år sedan hade jag den stora ynnesten att få träffa GM. Fick böcker signerade, byta några ord med honom och så gemensam middag. En ödmjuk, bildad man som trots ålderdom och dålig hörsel hade en enorm utstrålning. En av mina lyckligaste kvällar.


På miljökonferens hela dagen i Stockholm. Hade eget pass och deltog i en panel med Åsa Romson. Var den ende kommunföreträdaren i programmet. Alla talar om Växjö, så nåt bra har vi väl gjort. Idag presenterades den nya regionkartan. Illa för Växjö, men vi klarar oss alltid. Tror inte det blir något av med detta denna gången heller!? i Vart fall inte efter 2018.


Kom till hotellrummet igår och hade bara kanal för att se Djurgården och satt med mobilen för att hålla koll på Lakers. Och Linköping skall väl inte vara några problem. Ikväll håller vi tummarna för Tingsryd. Började läsa Lekstugan, hyllningsboken till musikgeniet Magnus Gustavsson!


Nu på SKL för middag och moderat gruppmöte. Hittade två fina Beatlesböcker för ingenting på Emmaus.

I morgon diverse möten här uppe. Jag har sån tur. Får så mycket info om saker och ting som ligger i pipeline när det gäller det mesta. Kan inte ha roligare jobb. Men det känns ändå som om det har dags att göra nåt annat framöver om något eller några år.  Och jag vet precis vad jag skulle vilja göra. En del hemma och en del internationellt.


I alla skrymslen i SKL huset sitter olika grupper och pratar regionfrågan. Inom partier, mellan partier
och det tisslas och tasslas. Vem tar vem och vem dissar vem? Det handlar om makt. Att skaffa sig fördelar för den egna kommunen/länet/regionen och positionera sig. Utgångspunkten måste dock vara vad som är bäst för medborgarna. Jag är tydlig med att jag företräder Växjös medborgare i första hand och så länets medborgare.




PS AKB på vårt gruppmöte. Kan/får ej berätta vad som avhandlades. Och det skall man inte göra.


PSPS Tror inte att vare sig höghastighetsjärnvägen eller regionindelningen går som på räls om uttrycket tillåts. DSDS












Stockholm 20160309


Bo Frank