lördag 12 mars 2016

Tystnadskulturen

Det är uppenbarligen sant att anställda vid måltidsenheten känner obehag att tala med media. Det är inte bra. Att utifrån detta klistra på hela kommunen en tystnadskultur är kanske heller inte rätt. Därför är min uppmaning som ytterst ansvarig till alla medarbetare - träd fram och säg vad ni tycker! Jag vet att Per Schöldberg som på ett utmärkt sätt leder kommunens organisationsarbete är bärare av samma syn.  Jag har i decennier fått samtal från medarbetare i kommunen som haft synpunkter på olika saker. Ganska ofta faktiskt. Det är ju också en sida av saken. Är man däremot chef i kommnen företräder man arbetsgivaren fullt ut vilket också är en del av kommunens värdegrund. Jag vill själv vara bärare av detta öppna klimat. Och alla som känner mig vet att man kan komma till mig och prata om det mesta!

F ö anser jag att kommunen borde anmäla in detta ämne till Linnéuniversitetet. Masteruppsats eller liknande. Om huruvida Växjö kommun har en öppen eller sluten kultur jämfört med andra kommuner/organisationer!?

I gårdagens SvD finns en understeckare om tystnadskulturen!

Läser Ava Gardners memoarer.

Skall köpa Ranelids senaste bok idag. Utmärkta recensioner.

Läser Peter Erikssons (mp) berättigade oror för rysk dominans i Östersjön, nya galsledninngar och mer fossila bränslen. Läser om hur professot Lars Oxelheim visar hur LO ljuger med lönestatistik.

Paul McCartney skriver fint om George Martin på sin hemsida. Och börjar annonsera årets konsertturné. One to one. Mest USA och Tyskland hitintills!

Nu ut och prata med folk på stan. Appropå öppenhet! Har någon KSO i Sverige varit mer tillgänglig för " sina " medborgare? Skulle gått på Aida idag, men biljetterna slutsålda. Skall bjuda vänner på lunch. Och i morgon skall jag bjuda våra vänstudenter på brunch på stan! Så möte med ett sekret sällskap. Kan bli sent.....



PS Anser att svensk Public Service är bärare av dålig smak. Mer och mer vulgärt. Svordomar. Sex. Respektlöst. Ingen kommersiell kanal är så usel i detta avseende! Och vi skall tvingas betala licens till eländet. Som jag tidgare sagt. När jag slutar som kommunalråd skall jag slänga ut TV:n och inte betala licens för dessa smaklösheter! DS   

Bo Frank

Växjö 20160312