fredag 29 april 2016

Det händer mycket just nu och jag förstår människors oro för både det ena och det andra

En tuff arbetsvecka är snart slut. Därför legat efter med bloggandet. Har nästan varit på topp trots  en ihärdig förkylning. Som inte tycks ge vika. Och hur skall den kunna det när jag går för fullt!?
Har dessutom pratat mig hes vid olika sammankomster. Har börjar lära mig att tacka nej till saker och ting. Allt ifrån inbjudningar att tala i Kina och Brasilien till nya seminarier i Almedalen. Bara i går eftermiddag kom det tre nya förfrågningar om att prata på olika teman i Almedalen. Har gjort tillfälligt stopp för att kunna ha lite tid kvar för mer "viktiga" inbjudningar som kanske kommer!


Bra Expansiva Växjö i torsdags på Myran. Fullsatt. Och hade min prao Ellen Ivarsson med mig. Åk 8 på Lammhults skola. Har aldrig tidigare träffat en sådan allsidig begåvning. Kunskap på topp, estet, idrottare och utöver detta en social begåvning! Ofattbart! Interna möten, bl a om våra åtaganden vid extraordinära händelser. Med Länsstyrelsen. Hämtade en trevlig Åsa Romson vid stationen och åkte runt med henne ett tag. Och med Cheryl. På olika studiebesök. Lunch på de Lux. Och vi fick Alice Bah Kunke som måltidsfoto. Ni som hänger där vet vad jag menar!  Minst en sur moderat ringde mig och frågade varför jag gjorde det!?? Hängde med mp! Ställer alltid upp för alla ministrar till max. Det ingår i min professionalitet. Och mp i synnerhet eftersom vi jobbar bra ihop med mp. Och anar dessutom lite av det vanliga. En kvinnlig politiker är mer sårbar än en manlig. Beundrade hur ÅR kunde vara så avslappnad. Satt så ordförande på Länsförsäkringars bolagsstämma. Och fick vackra blommor. Vd och Pär Holmgren höll lysande föredrag och jag fick tillfälle att prata om Växjös miljöarbete.


Sov en hel natt på flera veckor utan att hosta. Men nu är dundermedicinen slut! Vad gör jag?


Suttit i budgetföredragningar i 10 timmar idag. Med Blågröna Växjö. Har en bra bild av hur det kan komma att bli 2017. Det låter inte normalt, men älskar Blågröna Växjö. Vi är som en regnbågsfamilj
som verkligen trivs tillsammans. Som en variant av mästarnas mästare, men där vi bara gör varandra bättre och där sammanhållningen ökar!


Nu hemma. Läser i kapp. I nyhetsflödet.  Enligt media framgår det att extremt många brott är kopplade till invandring. De kan inte få fortsätta på detta sättet!!! Begriper att s k vanligt folk reagerar. Polisbristen är svår i landet och inte minst i Växjö och vårt län. Jag har under ett par veckors tid inte lyckats få reda på hur antalet poliser har utvecklats i Växjö under se senaste åren. Har bloggat om detta tidigare!  Vanligt folk ringer mig och stoppar mig på stan om rättstryggheten i vårt samhälle. Otryggheten ökar. Undrar hur lång tid det tar innan bränder, personrån, snatterier, misshandel och knarkbrott blir en sån integrerad och vanlig del av det normala så att media inte ens ser ett nyhetsvärde att skildra detta!!??


Nu laga mat. Snart. Till lilla frun. Ovanlig kväll. Vare sig gäster eller är bortbjudna! Skall vårda min förkylning i morgon genom att gå på fotboll och fira Valborg utomhus! Söndag!? Snabbtur till Blekinge. Mamma och vänstudenter på middag.


1 maj. Första gången i hela mitt vuxna liv jag inte sätter potatis. Sniglarna vann den kampen, men jag kommer att ta dem till slut. Jag ger mig ALDRIG!


Växjö 20160429


Bo Frank