onsdag 15 juni 2016

Snart slut? Och slut på poliser! Och bönerum i Lessebo!

Så går andra dagens budgetfullmäktige mot sitt slut. Har väl någon eller några timmar kvar innan klubban faller och Den blågröna budgeten klubbas av fullmäktige. SmP har ett kort utdrag av två dagars debatt på hemsidan. Det är dock viktigt att påpeka att det som refereras bara handlar om en nämnds budget. Budgeten för Arbete&Välfärd. Den röda budgeten är fullproppad av löften som inte är finansierade. Och knappt något av de förslag som förs fram tar man upp i de kommuner där man har makten.
Per Schöldberg har varit den som dragit det tyngsta lasset i årets budgetarbete. Tillsammans med några tjänstemän och vår nye Blågröna politiska sekreterare Andreas Wilson. Stämningen hos oss Blågröna är på topp. Pratade med vår nye miljöminister idag och försäkrade mitt stöd för opinionsbildning för att regeringen skall kunna driva igenom en kommunaliseringen av förpackningsinsamlingen. 99,9% av alla medborgare tror att kommunerna redan har detta ansvar. Och alla partier i SKL vill ha denna reform. Men diverse alliansföreträdare i riksdagen obstruerar. Ofattbart.


Skall ta med min mor på sommaravslutningsfrukost i min Rotaryklubb i morgon bitti. Så skall jag fika med Hans Gewe Hansson. 95-åringen som drar fram på sparkcykel i hög fart. Hans gjorde ett porträtt av mig för några år sedan med Beatlesstuk. Ganska fantastiskt. Sitter därefter med regionens m-grupp resten av dagen. På fredag är det nästintill Volvos Jubileum för hela slanten. Får väl kanske tillfälle att återkomma i helgen med ett och annat.


Det rinner in förfrågningar om medverkan på Almedalen. Bara under tisdagen har jag fem engagemang!!
Så har äntligen media fått upp ögonen på det jag bloggat om i två år nu. Att det är extremt ont om poliser i Växjö. Har inte sett någon riksdagsledamot dra i detta! Från vår län. Det fria fallet inleddes under alliansen och sossarna fortsätter färden mot avgrunden! Och i Lessebo skall muslimska elever ha bönerum på skolan. Privatsaker skall nu skattefinansieras. Tror någon att detta leder till förbättrad integration!? Sverige är på fel väg!






Bo Frank
Växjö 20160615