lördag 18 juni 2016

VOLVO VOLVO VOLVO - sockerskatt - köp inte svenskt !!!

Stämningsfull avslutning på Rotaryåret på slottet. Två unga damer från Sveriges bästa gymnasieskola, Katedral, fick stipendium för kvalificerade elevarbeten. Musik och posei med Leif Adolfsson, Yvonne Steen Ohlander och Ingemar Nordström. Presidentskifte. Claes efter Marie.
Inre jox och diverse möten.
God middag hemma med lilla frun. Var på väg till fotboll, men det är ju nästa torsdag. Både i Växjö och Kalmar. Volvo för helan slanten igår. I Växjö finns det som inte är möjligt någon annanstans på jorden. Och det som gör Växjö är mångfalden av det som inte borde vara möjligt. I skogen, omgiven av sjöar, ligger världdens mest avancerade fordonsfabrik, som är koldioxidneutral och som gör de bästa dumprarna i världen. Inte ens teoretisk möjligt. Men så är det. Underbart jubileumsprogram. Synd bara att inte fler inbjudna företagare kunde sätta av dagen till detta!  En uppvisning som inte var av denna världen. Från Volvo-skolan till avancerad uppvisning av alla maskiner. Både jag och Anna Tenje fick dra runt i skogen och köra den nya 60-tonnaren med full last. Världens största maskin. Buskörde så med en lastbil full med grus. Upp och ner för 25 graders lutning. Kunde tillbringat en vecka där! Oj. Grattis Volvo. 50 år i Braås och Växjö. Och entreprenörsandan i Braås på den tiden lever i Växjö. Man hamnade i Växjö därför att politiker riskade och byggde industrilokaler.
Träffade på morgonen Karin Svensson Smith ( mp ). Trafikutskottets ordförande och en viktig person för Växjö. Hon påminde mig att vi i början på 80-talet hade bråkat om ifall Växjö eller Lund var Sveriges grönaste kommun. Och sedan dess har vi gått om Lund med hästlängder.

Fotboll. Jaha. Håller på Island!

Mamma på middag.

Fick igår min revolver som jag beställde i torsdags. Visst kan posten funka!

Idag. Runt sjöarna, köpt torskrygg på stan. Lunchgäster. Nu återstår bara en del icke ansträngande rutinarbete fram tills tre veckors ledighet i slutet på juli. Ger möjlighet till att gå på stan och träffa folk mer än vanligt. Skall nu magasinera min skylt, Tack för allt stöd i valet. Det är ju dags att sika på nästa val. Om drygt två år. Och valrörelser och kampanjer är bland det bästa jag vet. Tänker göra allt för att Blågröna Växjö skall få förnyat förtroende. I den roll jag har då!


Philadelfia skall införa en kommunal sockerskatt och pengarna skall gå till skolan. I USA finns det bästa och ibland det sämsta. Jag anser att sockerskatt är bra. Mår nästan illa när jag gå förbi ny/omöppnade Hemmakväll i Växjö. Kommer aldrig att sätta min fot där!!

Slappaste helgen i år. Inte ett enda officellt åtagande mer än att som alltid vara tillgänglig för mejl och mobil.








PS Undrar om sd i Alvesta funderat på vad de skulle betyda om deras likar i andra länder skulle säga nej till allt som tillverkas i Sverige?  Sd hjälper i vart fall till att sätta Alvesta på Sverigekartan. DS










Bo Frank
Växjö 20160618/19