fredag 15 juli 2016

Ännu en svart dag.... och sommarvärden som avslöjar hukande vänsterjournalister...

Den nya terrorattacken i Nice berör. Har gått på denna strandpromenad många gånger under årens lopp. Slutsatsen är bara, dessvärre, att man är inte säker någonstans. Bara i en liten ny på Norra Öland blev flera personer under en tidsperiod mördare och innebrända. Men det som sker i Nice sker dagligen i avlägsna platser där få har satt sin fot. Ta bara eländet i Sudan! De skulle önskat ha en radiokanal där man toppar med att det finns för lite solskydd utomhus på ett dagis i en av världens mest regniga städer.
Nibes vd talar om Växjö som Öst-Europa. Liknelsen stämmer så tillvida att Växjö bestämt sig för att bli en ren och fossilbränslefri stad. Jag har besökt koleldade städer i Östeuropa och sett smutsen, eländet och sjukdomarna. Jag darrar inte på manschetten. Ibland måste miljönyttan gå före ett enskild företags vinstnytta. Jag har f ö själv bergvärme i Blekinge. Utmärkt alternativ i glesbygd.
Morgan Johansson tar katastrofen Eliasson i beskydd. Bröd till bröder. Sossar älskar att omge sig med politiskt tillsatta chefer.
Igår flaggade vi för kungens namnsdag och för vår kronprinsessa. Satt och såg hela föreställningen från Öland på TV. När jag ibland får frågan om det bästa med Sverige brukar jag svara vår miljö och kungahuset. Kungahusets medlemmar gör gott för Sverige och är en del av den svenska modellen.
Inte så många reaktioner som jag trodde på mitt inspel i DI igår. Några samtal och ett surt mejl som tyckte att alliansen skulle jobba ihop med sd i stället. Smörade kanske lite väl mycket för mp, men man måste förstå i en Sverigekontext att det ser inte lika dant ut i hela landet. I TV-sofforna kommer alla från Stockholm, på kulturredaktionerna, i tankar för dagen, bland sommarpratare mm.
Noterar att i världens mest inkomstjämlika välfärdsamhäller mår nästan alla illa på jobbet och är på gränsen till utmattning. I den offentliga sektorn. Sällan reportage om detta inom den konkurrensutsatta privata företagsamheten. Var och en kan ju fundera vad det beror på. Och detta problem tycks öka med akademiseringsgraden. Värst är det där friheten är som störst. På universiteten där människor i större utsträckning än inom industrin tycks ha tid att fundera över tillvaron. Läser man tidningar från hela landet ser man ständiga problem med s k psykosocial arbetsmiljö. Tror att välfärden i sig skapar mekanismer som gör att vi mår dåligt på olika sätt.
Vet inte hur jag kom att tänka på detta. Men jag såg aldrig min farmor och farfar, eller mormor, bara sitta och inte göra något. Hela tiden sysselsatta med att göra saker och ting. Lika dant med mina föräldrar. Det syltades och saftades. Strumpor som skulle stoppas. Något skulle lagas. Människor var förnöjsamma utan att tänka tanken på självförverkligande och stå i centrum. Idag tycks det vara nästan tvärtom. Ordet förnöjsamhet finns snart inte ens i Svenska akademiens ordlista. Alla är så upptagna på att jaga något!?
Min far kunde dock, liksom jag, bara sätta sig ner en stund och prata med en fågel. Så fort äter, ute, kommer vår rödhake och sätter sig på stolskarmen. En märklig gynnare.


Får vara hemma idag. Sotaren behagar komma under dagen!


Tunnelbanan jag åkt i Bryssel blev utsatt för terrorisitattack, flygplatsen i Istanbul  - en terroristattack en månad efter jag varit där. Och nu Nice. Det kommer närmre. Vad att göra? Det går ju aldrig att vika ner sig för terrorism. Det är ju det de vill . Det finns idag all anledning att upprepa. Tänk inte illa om muslimer. Tänk illa om allehanda extremister som finna inom och utanför religionerna!












Ett av de viktigaste sommarprogrammen gick idag. Men färre och färre stannade väl kvar vid statsradions P1 på grund av ett i mitt tycke extremt musikval. Sakine Madon kåserade om hur den svenska vänsterinriktade journalistkåren hukar för islamsk fundamentalism, förringar invandrare som begår brott, ägnar sig åt åsikscensur och liknande. Inget nytt. Har bloggat om detta många gånger. Det bakomliggande motivet sägs vara att inte gynna sd. Men jag vet bättre. Har träffat så många av dessa människor under årets lopp så jag vet att de också handlar om att vissa tycker det är OK att hugga på den yttrandefrihet som faktiskt är en del av marknadsekonomin. Har t o m träffat människor som tyst applåderade 20010911. Aftonbladets kulturredaktion är skum. Och för mig DN:s kulturredaktion allt sedan Olof Lagercrantz radikaliserade DN till en näst intill halvkommunistisk kulturredaktion.












Bo Frank
Blekinge 20160715