tisdag 18 oktober 2016

Anna Tenje rivstartar med för hög lön! Pris till Bo Frank eller Växjö kommun? PS Om de Luxe

Eller inte? Jag har aldrig begripit varför hundratals statligt anställa skall ha mer betalt än statsministern. Eller varför kommunanställda skall ha mer betalt än den som har det yttersta ansvaret! Nu är jag fri att säga vad jag vill utan att bli beskylld för att tala in egen sak! I de flesta kommuner har kommunchef och andra chefer betydligt mer betalt än den som har det yttersta ansvaret. Jag har
under 25 års tid haft mobilen påslagen vid huvudkudden - till stor glädje för mina närmaste. Aldrig nekat ett möte, stort som smått.  I tid och i otid. Kört med egen bil i kommunen utan ett öre i betalt för det. Haft arbetsveckor på 80 timmar. Svarat på mejl alla dagar, samma dag. Unikt i Sverige.
Rent filosofiskt borde det vara som i näringslivet. Chefen har bäst betalt.
Anna har inte för hög lön. Kollegialiteten förbjuder mig att berätta vilka som har för hög lön i förhållande till arbetsinsatsen, närvaro i kommunhuset och synlighet på möten etc. Men det kan komma längre fram. Vi har politiker som är näst intill hyperaktiva till de som " syns inte men finns ändå". Var det Carl-Anton som skrev detta om Okända djur!?

Hemma från Bryssel. Var ute på hal is när jag tvingades in i panelsamtal med extremt begåvade människor om Big data, energisystem i samverkan och liknande. Men fick ännu en gång sätta Växjö på kartan. Till Bryssel igen om en vecka.

Tåget hem. Dass som var kass, vagnsdörrar som inte gick att öppna och felskyltade vagnar. Vart är Sverige på väg. Japaner på tåget som skakade sina huvuden.

Träffade Gunnar Hökmark i Bryssel, på flygplatsen. Han frågade mig vad jag läste. En bok av Strindberg,  svarade jag. Läste du inte den när den kom ut, frågade han? Det var förb roligt. Och undrar hur länge han tror att jag suttit?

Läser i Aftonbladet att det är en nyhet att Norges statsminister vill att invandrare skall ta seden dit man kommer och att hon inte kan tänka sig statligt anställda i burka. Borde inte det vara självklart?

Min lilla fru hade världens bästa omelett och lite rött när jag kom hem. En banan till lunch idag!


PS Kan vara så att ett viktigt miljöpris delats ut till mig/Växjö kommun i Stockholms stadshus, Gyllene salen ikväll? Är delaktig i vissa "förvecklingar" som kanske klarnar i morgon! Eventuellt! Har Smålnadsnytt detta redan? Borde varit i Stockholm ikväll. Men!? DS

PS PS Härligt att börja dagen med g. Denna underbara familj är väl värd all uppmärksamhet. Växjö vore fattigt utan de Luxe. Det är entreprenörerna som gör skillnad i Växjö jämfört med andra städer. DS DS



Växjö 20161018/19

Bo Frank