tisdag 11 oktober 2016

På kant med min vårdcentral - kan den som arbetar få vård?

Trots mejlväxling och försök till tidsbokning får jag ingen tid hos min vårdcentral. Som har varit mig trogen under 20 år eller 30! Hälseneinflammation sedan 6 månader?och stelt och svullet knä sedan några veckor, har värk, linkar och måste ta Alvedon till kvällen. Man säger att jag måste ringa 06.00 och försöka få en tid samma dag - om det bedöms akut. Det har hitintills inte bedömts så akut så att jag skulle kunna få en tid! Trots att mannen jag pratade med idag så att det " verkade akut".


Mitt jobb. Som många andra. Kan inte sitta sjukskriven och vänta på att ev få tid hos vårdcentral samma dag. Vem betalar mina avbokningskostnader på flyg till Bryssel eller tåg till Stockholm. Vem går i med en timmes varsel och ersätter mig på diverse möten? Detta är Moment 22. Har nu gett upp och bett min vårdcentral att skicka vår mejlväxling till patientnämnden. Är dessutom i underläge som offentlig person. Svensson kan stå på sig utan att det kommer i tidningen! Tror någon att politiker har gräddfil till vården? Inte jag. Skall man behöva ha privat vårdförsäkring utöver världens näst högsta inkomstskatt! Har varit den offentliga vården trogen för att jag vill se att den funkar och vara som de flesta. Men nu? Tänker söka vård där jag kan få den. Och tänker ta i tu med det när jag kommer hem! Fast mycket inbokat framöver. Det går väl med smärtstillande och annat. Min mamma hade 44 år utan en sjukdag. Och jag har inte vikit mer mig speciellt mycket även med sedvanliga förkylningar och annat. Vem tackar mig för det? Visst, lite självömkan. Medges. Och ännu argare blir man när man ser produktiviteteten i delar av svensk vård, speciellt inom psykiatrin som i det närmaste har havererat! Jag har frågat min vårdcentral vem som fattat beslut och när,  om att man inte kan boka tid. Har sökt i både landstingets och regionens handlingar och inte hittat!


Sista gången jag tar upp detta ämne. Hoppas på fullmäktigegruppens förtroende på fredag. Och på att få komma till vården. Lider också av att inte kunna röra mig eftersom jag är van att kunna gå obehindrat ett par mil i ur och skur. Och nu knappt kan ta mig ur sängen. På denna soliga och fina ö!


Hoppas kunna komma hem på torsdag natt. Om inte grekiska flygledare strular till det. Och kanske få komma till vården på fredag! Men hur det avlöper tänker jag inte berätta. Nog av personlig frustration. De finns de som har det värre.




PS En gigant lämnar. Esaias Tegnér, Arnold Guntsch, Gunnar Hillerdal - Yngve Filipsson. Yngve, den kanske mest närvarande rektorn. Att komma efter dessa herrar!?  Dags för en dam!? DS




Bo Frank
Kreta 20161011