lördag 19 november 2016

Peta in en pinne i brasan - Heliga Birgitta besökte Växjö!? Idag....

Har fått många glada tillrop för mitt inlägg om kommunala poliser på DI debatt. Fast DN:s ledarsida, där många lever långt från verkligheten, anser att det går bra med ordningsvakter. Nu kräver man också Annika Stenbergs avgång. Chefen för polisen i Syd.  Har ingen uppfattning om det, men det verkar inte rimligt att det högsta chefsgarnityret i ett land saknar polisererfarenhet. Med det synsättet skulle rikspolischefen platsa som ÖB. Sverige blir mer och mer absurt. Läser i en tidning att en familj som åkt till IS för att kriga fått ta med sig barnbidrag och bostadsbidrag. Och så tycker vi att Trump är galen. Läser om en hjälte i USA. En ledare för en judisk organisation som vill registrera sig som muslim om Trump får genomföra ett register över muslimer. I Sverige är det enklare, där är väl alla vi som är medlemmar i Svenska kyrkan redan registerade via skattsedeln!? Läser också i Sydsvenskan att antalet poliser nu närmar sig 19000. Det minskar samtidigt som invandringen ökar med oroligheter, gränskontroller och annat. Alla offentliga myndigheter ökar sina ambitioner för att klara flyktingströmmen. Så också Växjö kommun där jag någon några veckor till är ytterst ansvarig. Dock inte polisen eftersom regeringen inte prioriterar detta. Vore jag grävande journalist skulle jag granska vad som hänt i alla städer där Ygeman lovat fler poliser. Och gärna en jämförande nordisk studie där man jämför utvecklingen av grova våldsbrott, dess orsaker och hur antalet poliser utvecklats.

Talade på möte igår. Snabb övernattning in Blekinge. Talade på nytt möte på Korrö idag på förmiddagen. Gick en sväng på stan. Dessa fantastiska Växjöbor. Som vill prata om både det ena och det andra. Vi har Sveriges bästa medborgare. Träffade en chilensk man som sa att röstat alla år på s men röstat på moderaterna till kommunen. Och ett par saker till som vore förmätet av mig att förmedla. Läste klart DI från igår. Och SvD. Skummar säkert 10 andra tidningar på nätet varje dag. En syssla jag skall stänga ner efter årsskiftet med tanke på blodtrycket. Borbjudna i kväll.

Till mamma på brunch i morgon. Handla, pusta fönster och se om min jäkla hälsena håller för två sjöar. Så ny härlig arbetsvecka! Möten alla kvällar inklusive fredag kväll.

Glad när jag ser utbudet av kultur och idrott i Växjö. Det finns en skaparanda i kommunen som går utanpå det mesta. Och politikens uppgift är att " peta in en pinne i brasan ". Nästan alla är tacksamma för att kommunen är aktiv. Och vill medborgarnas, företagens och alla föreningars bästa. Hade jag fått bestämma hade vi haft ca 50 poliser till. Som patrullerat, åkt i hela kommunen och funnits där.
En och annan beklagar sig över att den enda gången man ser en polis är på Lakers. Men där det finns 5000 människor bör det nog finnas poliser.
Ser i denna stund en rubrk på nätet i SmP om Stor manifestation mot avvisning av flyktingar. Jag gick förbi. Då är frågan vad som är Stor. Jag uppskattasde det hela till 150 personer. Och självfallet skall den som fått avvisningsbeslut i världens mest generösa land avvisas.

Söndag!


Jodå, läser fortfarande SmP ett tag till. Jag tillhör dessvärre en allt tynande skara som gillar kd och Ebba.  Anser att det behövs ett anständigt värdekonservativt parti i Sverige. Och det gör självfaller SmP:s ledarsida. Som näst intill framställer EBT som den Heliga Birgitta.

Har ganska lätt för många partiledare/språkrör. Alliansens partiledare och Isabella Lövin. Jimmie Å är skicklig.

Var hos mamma på brunch. Vi spelade tre bondtolvor. Min mexkanska sol, mamma och jag. Mamma vann alla. Nu pustat alla fönster. Och vi skall snart äta en sallad med getost, Konsums ekologiska bacon och annat gott. Och kanske en gnutta rött.
Glad över nyheten att Angela Merkel vill köra en period till. Något vettigt och beständigt  i denna hemska politiska värld vi lever i.

Anser att Naturskyddsföreningen, där jag är medlem, har rätt som på DN debatt sågar moderaterna och alla andra partier med fotknölarna. Ni som gillar global uppvärming. Gå in i bastun och sitta kvar!

Idag!

Det är krut i danska Konservative folkpartiet som ställer krav på skärpt klimatpolitik. Oliver finns med på lista över framtida makthavare. Han hade varit värd en högre placering då ingen i hans ålder i landet har ett större politiskt ansvar. Kombinerat  med att sköta sitt uppdrag med MVG. Fast både för honom och mig gäller att AT är Chefen efter 20170101.





Bo Frank
Växjö 20161119\20\21