söndag 27 november 2016

Marcus till riksdagen - problem med kurvan

Det finns knappast någon bättre start på dagen än att gå runt Växjösjön. Tidigt när nästan alla sover. Man ser de vackra och belysta skulpturerna. De har blivit mina vänner och jag byter ibland några ord med dem. Jodå, de svarar. Men de svarar bara mig.

Hustrun kom hem redan igår kväll. SJ är smarta och kör förbi stoppet mellan Lund och Hässleholm. De kör via Helsingborg. Hustrun fick njuta av nygriljerad julskinka och mumma. Mitt mummarecept är enkelt. Olika proportionen Guiness/Porter, sockerdricka och Absolut. Och en skvätt lime.  Min utmaning är att hitta filmer som Martha Elena Arciniega Guido Sandberg inte borde gilla. Damen gillar bara en Clintan-film. Grand Torino. Också en av mina favoriter. Och igår kunde min lilla mexikanska sol lägga ännu en film till listan med MVG. Trouble with the curve. Ett ömsint och lågmält relationsdrama far/dotter med Clintan. Ganska ny film. Ser man Clint Eastwoods karaktär kan man se att han inte än en Trumpvän, men röstar mot det etablerade. Alla hans karakärer i olika roller har det som en gemensam nämnare. Mot överheten. Och ibland kan den motståndaren till det etablerade vara en, enligt svenska mått mätt,  hel- eller halvgalning som har mycket pengar.

Man behöver inte älska stor invandring för att ta parti för de invandrare som kränks i sitt människovärde. Grand Torino igen.

Runt sjön. Idag igen. Hälsenan gör sig påmind, men det kan funka....... Domkyrkan. Allt färre i kyrkan 1 advent. Dessvärre. Förr var det lapp på luckan. Kan ha att göra med att utbudet blivit större. Till Kulturparken. Jag som inte gillar julmarknader. Har aldrig varit på Huseby, Liseberg eller Köpenhamn!  Har heller aldrig sett eller läst nåt science fiction och har aldrig sett en stand up. Men denna julmarknad var äkta och fin. Och det brukar den vara ute på Bergkvara också. Mötte goda vänner som vi bjöd på middag. De kommer snart.  Blir förlägen av alla människor på stan som fortsätter att komma fram till mig och frågar hur det skall gå för kommunen utan mig. Och jag svarar som alltid. Det vore värre om ni gick omkring och tyckte att "han har gjort sitt".  Fast det tycker nog en och annan också.  Det är väl en bra insikt att tro att någon Annan kan göra det bättre. Växjöborna är ett underbart folkslag. Och vi mötte många igår när vi moderater stod och delade ut glögg på stan. Inte en otrevlig människa.

Marcus Oscarsson. Hoppas han kandiderar för m till riksdagen. Bildad, karismatisk och bra idéer. Men har fått fart på åsiktskorridorens grindvakter så att en del av dem belägrat hans hem för att han för fram åsikter som en majoritet av svenska folket står bakom. En polarisering blir konsekvensen av att det i riksdagen är sju partier som i  stort sett har samma värdegrund. Det är många som känner sig utanför. Är en vanlig svensk familj med mor och far, medlemmar i svenska kyrkan och boende i en egen bostad per definition homofob, islamafob och egoistisk? Dagens normkritiska kulturvänster stänger ute allt fler. Och den framstår snart som synnonym i värdefrågor med sju av åtta partier i riksdagen. Hur skall vanliga hederliga, toleranta, medmänskliga människor rösta framöver? Jag anser att vårt land behöver en bredare åsikskorridor och färre smakdomare. Då kan det goda spira. Eller? Kommer du som gäst i ett hem, då kan du inte pådyvla värdfolket dina värderingar. Eller hur?

Bo Frank
Växjö 20161127