måndag 23 januari 2017

Mamma ryter till........

Det finns ett konstitutionellt skydd i USA för knäppgökar som Trump. Tror inte han blir långvarig som president. Men rätt intressant debatt i Sverige. Demokrati är verkar för alldeles för många hänga ihop med om folket väljer rätt eller inte. Många förfasar sig för vad som händer i USA. Men hur ser det ut i Sverige? Yrkeskriminella har tagit över delar av svenska städer. Sverige är det land som tagit emot flest invandrare i EU. Skulle kanske kunna funka om inte Sverige samtidigt de facto minskat antalet poliser. 7 av 10 brott utreds inte Växjö. I Malmö diskuteras t o m om mordutredningar skall läggas ned p g av resursbrist. Jag anser inte att de styrande politikerna i Sverige har tagit ansvar för landet. Och då ligger det nära till hands för folk att rösta på sådana som inte varit ansvariga. Svårare än så är det inte. Också besynnerligt att det offentliga Sverige mer uppmärksammar vad som händer  i USA än i Ryssland. Ryssland som ju är ett direkt hot mot vårt land. Som inte har en fri press och en konstitution som står emot vad som i praktiken är en diktatur.


Ny spännande vecka. Träffar en utländsk delegation i morgon förmiddag. Så fullmäktige. Presentation av ett hus som kommer att dra studiebesök från när och fjärran och som kommer att ytterligare sätta Växjö på kartan.


Åker tidigt på onsdag till Bordeaux för att prata klimatfrågor. Hemma till kulturnatten då jag har ett eget program i kärlekens tecken. Som finns med i evenemangsguiden. Är stolt över Växjö som kulturstad. Och över alla våra kreativa och skapande medborgare. Växjöborna är världens bästa folkslag. Är evigt tacksam för allt stöd under så många år. Och tacksam för alla som tyckt jag skulle bli landshövding.


PS. Gjort mitt första fullmäktige som ordförande. Helt tagen över Under samma tak. Stadshus och station i samma hus. Unikt i världen, faktiskt. Mamma ringde när jag kom hem. Hon tyckte att jag " klubbade" för fort. Men mamma om någon känner sin son. Du kan väl dröja någon sekund till i alla fall, sa hon. Och det kan jag göra! DS











Bo Frank
Växjö 20170123