tisdag 21 februari 2017

Från det ena till det andra - inför maskeringsförbud!

Min uppkoppling har svajat lite, småsnuvig och lite irriterad för detta. Några svepskäl för att inte ha bloggat på ett tag.
Helgen gick i melodifestivalens tecken. Bra reportage i SmP. Hade glädjen att iförd smoking hälsa välkommen till middagen för alla inblandade i konserthuset i torsdags kväll. Fick berätta lite om Växjö och de duktiga eleverna från AMB i Tingsryd gav mig lite Beatlesrock som inspiration. Försökte byta några ord med alla artisterna. Owe var lättpratad. Bella och Filippa trevliga. Samtalade lite med alla som kommunen bjudit in till denna middag. Älskar att mingla. Känner dock inget behov av att lägga ut texten om med vem jag pratade med och om vad. Och därför får jag veta en hel del.


Hade en del marknadsföring på fredagen. Vi hade flott middag på kvällen för en mexikansk familj som åkte runt lite i Norden. Sonen i familjen var en av våra f d vänstudenter som var hos oss för tre år sedan. På mexikanskt manér gick de hem på småtimmarna. Och tog sig ut till Toftastrand. Mellon hade ju lagt beslag på alla rum i Växjö!


Kurerade mig på lördagen. Förfest inför mellon på TAK. Så upp till Vida. Mycket väl organiserat av SvT. Skickligt. Synd att Bella och Filippa inte gick vidare. Höll på dem. Och på Owe. Efterfest med god buffé på Statt. Bröt upp redan vid midnatt.


Söndagen bjöd på en religiös upplevelse både bokstavligt och bildligt. Var på högmässa i Hjälmseryds gamla kyrka. Och där fanns Christian Braw ( och Bertil Olsson). Braw höll en högmässa som blev en stark upplevelse på många sätt. Skulle jag beskriva exakt hur skulle jag nog framstå som rubbad. Jag blev helt tagen stunden, stämningen och inte minst predikan. Och kan nästintill återge det mesta av vad som sas. Denna reformationsdag. Och slumpen? gjorde att vi hamnade där just då. Det var i samband med att Borgerligt alternativ i stiftet hade nomineringsmöte.
Stilla kväll. Började på den senaste och dessvärre sista delen i Archers Cliftonserie.
Fulltecknad måndag. Hälsade välkommen till ett fullsatt konserthus. Trevliga och glada pensionärer som skulle ha en heldag med läkaren Yngve Gustafson. Hörde inledningen och blev inte imponerad. Lunch med Seniorsuniversitetet. Och därefter hade jag två timmars Beatlesföreläsning i en fullsatt Ulriksbergskyrka. För SUV i Växjö. Min röst höll nästan. Deras musikanläggning är av högsta klass.
Kvällsmöte med moderaterna.


Nytt kvällsmöte med m i Lenhovda i kväll. Låter som en kråka. Har en Beatlesföreläsning till denna vecka. Det senaste från Beatlesfronten fick jag via ett mejl från en man som satt i publiken igår. Ett klipp från The Guardian. Med bild och allt. Paul McCartney spelar in låt med Ringo Starr till Ringos kommande album!


Fick också mejl idag från gruppen kring väg 941. Mejlade tillbaka och berättade om min övertygelse om att vägen kommer att breddas. Har engagerat mig i detta. Som regionpolitiker. F ö har Suzanne Frank rätt. Länet saknar politisk ledning.


I kommunen däremot finns det en fungerande blågrön majoritet.






Trumps ljugande i stort och smått har lett till en debatt om s k alternativa fakta. Man kan i detta sammanhang ställa sig frågan om Sveriges stora invandring har varit helt problemfri? Och om
svaret är ja, då inställer sig frågan varför regeringen stramat upp regelverket? Och i detta sammanhang besynnerligt att s-ministrar inte ser skillnaden på hattar och slöjor! Undrar vad som hänt om Trump gjort samma sak? Konstaterar att Wallström vikt ner sig i Moskva.


PS F ö anser jag att vi skall införa maskeringsförbud på offentlig plats.  Som ett sätt att hindra och identifiera huliganer. DS








Växjö 20170221


Bo Frank